Az első elméleti iskola, amely az amerikai republikánus párt berkeiben jelent meg, azt a tételt követte, hogy a pénzügyi reguláció rossz, mert minden reguláció rossz. A második szellemi műhely a demokrata párt körében alakult ki, némileg összetettebb képpel, amely négy észrevételen alapult:
- A globális gazdaság központi, ipari régióiban akkor már több mint hatvan év telt el azóta, hogy a pénzügyi zavarok nagyobb hatást gyakoroltak a termelés és a foglalkoztatás szintjére. Bár a modern jegybankoknak adódtak nehézségeik az inflációs sokkhatások kezelésében, addigra generációk sora múlt el anélkül, hogy tapasztalniuk kellett volna a jegybankok számára kezelhetetlen deflációs spirál veszélyét.
- A befektetési banki oligarchia (maroknyi globális intézmény, mint a Goldman Sachs, a Morgan Stanley, a JPMorgan Chase és még néhányan) olyan profitot tudott felhalmozni, amely egy valódi, kompetitív piacból nem lett volna kihozható. Ennek forrása a bankok roppant tőkeerejében keresendő, amely lehetővé tette számukra, hogy mindenütt átvágják magukat a regulációs bozótoson.
- A hosszú távú piaci hozamok azt jelzik, hogy a pénzügyi piacok rettenetes erőkkel tudták mobilizálni a társadalom kockázatviselési képességét.
- Az amerikai lakosság kétharmada szemlátomást ki volt rekesztve abból a lehetőségből, hogy ésszerű kamatok mellett hiteleket vehessen fel nagy hozammal kecsegtető befektetések céljára, ami a felső harmad – különösen a leggazdagabbak – számára adott volt.
Ez a négy megfigyelés azt sugallta, hogy bizonyos intézményi kísérletezés helyénvaló. A kockázatok elhárítását célzó, még a nagy válság korából származó korlátozások fenntartása kevéssé látszott sürgetőnek, mert a Federal Reserve igazolta azon képességét, hogy tűzfalat tud állítani a pénzügyi feszültségek és az összesített kereslet alakulása közé. A hitelfelvétel és a kockázatok terítésének új módozatai szintén nem fenyegettek semmi rosszal. Ha pedig a befektetési banki oligarchák nagyobb versennyel szembesültek volna a tőkeerős kereskedelmi bankok és a biztosítótársaságok részéről, annak elvileg csökkentenie kellett volna a befektetési bankok lelkiismeretlenül hajszolt profitjait. Emiatt úgy látszott, érdemes megpróbálni a deregulációt. Végül kiderült, hogy nem volt az.
Elemzések során még mindig e kísérlet utáni romhalmazban kotorászunk, és azt kérdezzük, miért volt olyan gyatra az ellenőrzés a pénzügyi rendszer központi elemeit alkotó, hatalmas tőkeáttétellel dolgozó univerzális bankoknál. Vajon a központi bankok és a kormányok miért nem voltak hajlandók vagy képesek feltornászni és magas szinten tartani az összkeresletet, amikor a pénzügyi válság és annak következményei megcsonkították a magánberuházásokat és a fogyasztói keresletet?
Ennél is több kérdés támad azonban a válságot követő recesszióra adott gazdaságpolitikai válaszok láttán. Amint például a visszaesés mértéke nyilvánvalóvá vált, akkor a kormányok miért nem igyekeztek a munkanélküliséget a normálisnak tekintett szintre visszaállítani, főleg annak láttán, hogy nem fenyegetett sem inflációs nyomás, sem olyan mértékű kamatemelés, amely kiszorította volna a piacról a magánberuházásokat? További kérdés, hogy az egész pénzügyi szektor miként tudta megőrizni a szabályozási reform blokkolásához szükséges erőpozícióit.
Mindezek mellett továbbra is bizonytalan a pénzügyi rendszer szerkezeti átalakításának mikéntje. A Glass–Steagall törvény a nagy válság idején szétválasztotta a befektetési és a kereskedelmi banki tevékenységet, ez utóbb nagyban segítette a befektetési banki oligarchia létrejöttét. Ennek a körnek a profitjait azonban valamiként tovább növelte a kereskedelmi bankok és a biztosítók belépése a befektetési szolgáltatások piacára.
Jelentős profitképzési alkalmak nyíltak azon pénzügyi közvetítők számára, akik pótlólagos kockázatviselési kapacitásokat tudtak feltárni, ezek kihasználásához értékpapír-képzési technikákat dolgoztak ki, a közvetítésből pedig jutalékot tettek zsebre. A valóságban azonban az úgynevezett származékos ügyletek tömeges elterjedése inkább koncentrálta, semmint szétterítette a kockázatokat, mivel egyre több pénzt lehetett azzal keresni, ha a rizikót olyan embereknek paszszolták tovább, akik nem tudták értékelni azok nagyságát.
További kérdés, hogy a központi bankok miért nem voltak képesek elsődleges feladatuknak tekinteni a nominális jövedelmek stabilizálását. Itt nemcsak a jó keynesiánus, hanem a jó monetarista szerepkörében is csődöt mondtak, ami felveti a kérdést, hogy vajon a központi banki funkció maga nem szorul-e hasonló, drasztikus reformra. A Bank of England élén 1825-ben egy Cornelius Buller nevű elnök állt, aki megértette, hogy a pánikok alkalmával a biztos, likvid eszközök iránti rohamos keresletnövekedés idején az általa vezetett intézmény feladata volt ezen kereslet kielégítése, mert ilyen lépéssel lehet a csődök tömeges terjedését korlátok közé szorítani. Miként lehet az, hogy az utódai kevesebbet tudnak, mint ő?
Az is elképzelhető, hogy viszsza kell térnünk a második világháborút közvetlenül követő időszak sokkal szigorúbban szabályozott pénzügyi rendszeréhez, amely akkor jól szolgálta a gazdaság ipari alapjait, mint azt a makrogazdasági mutatók is igazolják. Most már bizonyosan állíthatjuk, hogy ugyanez nem mondható el az utóbbi időszak pénzügyi rendszeréről.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.