Nem a központosítást, mint a közbeszerzésben alkalmazott intézményrendszer-fejlesztési koncepciót kérdőjelezem meg az állami közműszolgáltató kapcsán, hiszen léteznek jó példák, amelyek hatékonyan képesek szolgáltatni, bár teljesen más modellen alapulnak. A magyar közbeszerzési piacon a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság mellett néhány további központosított közbeszerzésre feljogosított szervezet is létezik, mint például a GYEMSZI vagy a Klik. A központosítás mindig olyan megoldást eredményezett, amely arra kényszerítette a szereplőket, hogy beszerzéseiket egységesen szervezzék meg és bonyolítsák le.
A hazai modellek közül a legszigorúbb központosítás a Kliknél történt, amely sikertörténetnek biztosan nem mondható. A Klik nagyon nehézkesen tudja tervezni a kiszolgálandó igényeket, mivel az azt megalapozó adatok nem, vagy alig állnak rendelkezésre. Ha tehát nem lehet megmondani, mennyi kréta kell, és azt sem, hogy hová, akkor nem lesz krétabeszerzés.
A kormány a közszolgáltatási rendszer átalakítása érdekében egy olyan állami tulajdonú holding létrehozásáról döntött, amely nonprofit alapon, a szolidaritás elvét figyelembe véve, kis ráfordítással, fenntartható módon működik. Ennek érdekében hatályba lépett egy kormányhatározat és létrejött egy munkacsoport. Az első lépés a 1465/2014-es (VIII. 15.) határozat szerint a közműszolgáltatási szektor helyzetének vizsgálata a hulladékgazdálkodás, a víziközmű-, a kéményseprőipari-, a távhő-, a villamosenergia-szolgáltatás, valamint a földgázellátás keretében.
A közszolgáltatók a közbeszerzésben nem azonosak a fenti értelemben vett közműszolgáltatási szektor szereplőivel. Ha egy közszolgáltató többségi részben nem állami tulajdonú, viszont kizárólagos joga van tevékenységének végzésére, a távhő-, a villamosenergia-, a víziközmű-szolgáltató és a földgázszolgáltató esetében könnyebb közbeszerzési szabályoknak kell megfelelnie az ajánlatkérőnek. Az új európai irányelvek nyomán ugyanakkor vannak kimentési lehetőségek a fenti tevékenységeknél is. Marad néhány tevékenység, mint a kéményseprés és a hulladékgazdálkodás. Ez utóbbi központosítása már elkezdődött, azaz eleve felkavarta a piaci viszonyokat a hulladékgazdálkodás központosítása.
Jogi szempontból legalább négy csoport összegyúrásáról beszélünk, amelyek helyzetét felül kell vizsgálni. Ennek során feltételezzük, hogy kialakítanak egy egységes szervezetet, amely a beszerzéseket intézi. Ha ez egy kézben lesz, úgy az esetek többségében még akkor is közbeszerzést kell kiírni – méghozzá a legszigorúbb szabályok szerint –, amikor egyes közszolgáltatási tevékenységeknél elvileg nem kellene, de a tevékenységek összemosása egyben a közbeszerzési kötelezettségek növekedésével is jár majd. Mivel a közszolgáltatók értékhatára magasabb, viszont a nem csak közbeszerzési értelemben vett közszolgáltatók számára történik majd a beszerzés, ennek közvetlen következménye, hogy több adminisztrációval és drágábban lehet majd beszerezni a teljes rendszer számára.
A szervezeti egységesítés várhatóan nagyobb transzparenciával, de nagyobb jogorvoslati kockázattal is jár. A központosítás nyomán nagyobb értékű beszerzéseket komoly informatikai támogatással érdemes beszerezni úgy, hogy lehetőleg több piaci szereplő is lehessen a rendszerben, azaz az egyes közműszolgáltató divíziók újraversenyeztethessék a már kiválasztott szereplőket. Ha a nagy központi rendszer csupán egyetlen szerződést köt – és mindenki abból rendelhet, legyen szó például informatikai szolgáltatásról, akkor monopolizálja a piacot, azaz tevékenységéből adódóan csak a nagyokkal tud szerződni. A kicsik – akik zömmel hazaiak – eleve hátrányba kerülnek, összességében tehát eleve szűkíti a verseny lehetőségét, ellenben növeli a mohóságot, a visszaélés lehetőségét.
Feltételezhető, hogy sokszor bizonytalanok az adatok, sokfelé kell figyelni, így a több ezer szereplős modellben lesz, akinek az ingatlanok fontosabbak, másnak a csatornák állapota köti majd le a figyelmét. A MÁV-szindróma a közbeszerzésben ennek a problémahalmaznak a felszínre kerülését jelenti, ami egy teljesen újonnan kialakításra váró cégnél óriási kockázatot hordoz.
A MÁV-nál létezik céges kultúra, szabályzatok, és a rendszert viszi előre a saját súlya, kialakult beszerzési rendszere. Szakemberei vannak, ennek ellenére régóta jelentős veszteséget termel, a gigantikus szervezetet a rendszerváltás óta a számos erőfeszítés ellenére sem sikerült hatékonnyá tenni.
Az állami holdig mindent nulláról kell, hogy felépítsen, ami egyszerre lehetőség, de veszély is. A veszély, hogy egy hatalmas „fejet” alakítunk ki és úgy próbáljuk a teljesen különböző tevékenységet folytató szolgáltatókat egy csomagba gyúrni, csak azért, mert közös nevezőjük, hogy a köz számára szolgáltatnak. Ilyen alapon a nem hatékonyságáról híres MÁV-hoz hasonló szervezetet hoznak létre, amely mérete és az általa ellátott szolgáltatás helyettesíthetetlen jellege miatt azt megelőzően közpénzügyi értelemben vett „MÁV szindrómát” alakít ki, mielőtt elkezdené működését.
Ne felejtsük a Klik kedvezőtlen tapasztalatait se. A két példa mégsem említhető egy lapon: a központosított oktatásellátó szervezet egy-egy beszerzési kudarca azzal jár, hogy esetleg egy ideig nincs állami kréta az iskolában, amit a szülők lelkesen pótolnak. Ez a rendszer ugyanakkor kezelhetőbb, átláthatóbb. A központosított közműszolgáltató némely beszerzési kudarcánál azonban olyan elementáris hatások léphetnek fel, amelyekbe jobb bele sem gondolni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.