Utólag elismerhetjük, hogy a kormány jó pillanatban és szerencsés „hályogkovácsként” diktálta a lakossági energiaárak mintegy 20 százalékos csökkentését, hiszen a válság hatásaként EU-szerte jelentős energiaár-csökkenés következett be. Ennek ellenére a közvélemény a kormány javára írja a külső körülmények által lehetővé tett árcsökkentést. Az már nem igazán ismert és méltányolt, hogy a bekövetkezett, a gazdasági megfontolásoktól független, jelentős ármérséklés az érintett szolgáltatóknál az elemi költségeket sem fedezi, és valamennyi szolgáltató 2013-as mérlegében már jelentős veszteségeket mutat ki. Egyébként az EU-ban az elmúlt években bekövetkezett jelentős energiaár-csökkenés, súlyos ma még nem kellően érzékelt hatással járt: az energiaszolgáltatók a válság óta tőzsdei értékük több mint 50 százalékát elvesztették, az elkerülhetetlenül jelentkező pótlások és fejlesztések forrásai hiányoznak, a cégek hitelképessége megrendült.
A kialakult globális energiahelyzetben, különösen a jelenlegi hazai lakossági energiaárak közepette, a tervezett holding még nonprofit gazdálkodással sem teljesítheti a kitűzött politikai célt. Az alapvető és nehezen megszüntethető oka ennek az, hogy a hazai energiaszolgáltatás importkitettsége mintegy kétharmados, tehát a nemzetgazdasági költség 60-70 százalékban az érintett energiaszolgáltatók munkájának minőségétől független adottság. A cégek által befolyásolható költségek aránya rendkívül kicsi. A költségeken belül az energiaszolgáltatók infrastruktúrájának költsége különböző országokban változó ugyan, amely 15-20 százalékra tehető. Feltételezve – de a tapasztalatok alapján meg nem engedve –, hogy az állami tulajdonú holding a jelenlegi piaci szereplőknél jóval racionálisabban dolgozik majd, ez az árakat csak 1-2 százalékkal csökkentheti.
A hazai energiaszektor adottságai mellett kétséges, hogy a nonprofit jelleg és az állami tulajdonlástól várt, de a gyakorlatban eddig sohasem igazolt hatékonyabb gazdálkodásból a jelenlegi alacsonyra szorított energiaárak hosszabb távon tarthatók lennének. A rezsipolitika által a tényleges hazai ráfordításoktól eltérített lakossági árak azonban nem csak nyereséget nem realizálnak, hanem a szűkebben vett működési költségeket sem fedezik A határra érkező orosz földgáz ára körülbelül 75 forint/köbméter, a lakossági földgáz ára jelenleg – 27 százalékos áfával együtt – alig haladja meg a 100 forint/köbmétert. Bár a csökkenő hazai termeléssel és a más forrásokból vételezett gázzal az átlagköltség szerényebb lehet, de nem vitatható, hogy a lakossági szolgáltatás súlyos veszteségeket termel. Így, a jól hangzó nonprofit működéstől ármérséklődést aligha remélhetünk.
A holding által elérendő céloknál fontos figyelembe venni, hogy a mostani globális kedvező energiaárak nagy valószínűséggel előbb-utóbb növekedésbe fordulnak, másrészt a dollár árfolyama az eddigi trendeknek megfelelően erősödhet a forinttal szemben, és a hazai infláció is emelkedésnek indul. A következő időszakban Magyarország nemzetgazdasági szintű energiaköltsége növekszik, és ezen sem az állami tulajdonlás, sem a nonprofit jellegű működtetés nem képes változtatni.
Kérdés csupán az, hogy ki fizeti a révészt? Az egyik megoldás, hogy a lakossági szolgáltatás veszteségeit részben vagy egészben az üzleti szféra kompenzálja, a másik – inkább ez várható –, hogy az állami tulajdonú, nonprofit jellegű holding veszteségeit a költségvetés fedezi. Rövid és hosszabb távon a gazdasági racionalitás szempontjából egyik rosszabb, mint a másik.
VG-Páholy-tagok: Bartha Attila, Bod Péter Ákos, Hegedűs Miklós, Veres Zsolt.
Megjelenés minden szerdán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.