Babzsák, csocsó, biliárd, darts, esetleg még egy pingpongasztal – ezek lennének a kellemes munkahely legfőbb kellékei? Sok cég esküszik rá, így ugyanis kevés befektetéssel növelni tudják a munka hatékonyságát. Az már kiderült, hogy fáradt, érdektelen dolgozókkal ez nem megy. Ha pedig nincs kellő hatékonyság, esély sincs a versenyképes termék és a piacképes ár kialakítására.
A dolgozók közérzetét javítani hivatott kellékek valószínűleg nem oldják meg az ösztönzést teljes egészében, s nem helyettesítik az értelmes munkát, a kellemes légkör személyi feltételeit sem. De azt jelzik, hogy a vállalatvezetők gondolkodásában előrekerültek az olyan hatékonyságnövelő elemek, mint a jó közérzet, a jó hangulat, vagyis az, hogy a dolgozók ne csak kényszerűen, ímmel-ámmal dolgozzanak, hanem azért, mert szeretik azt a munkát, a céget.
Ennek megfelelően sorra születnek azok az ötletek, amelyek emberibbé, barátságosabbá teszik a munkahelyi környezetet. Ezek közé tartozik a rugalmas munkahely, a távmunka lehetősége is, vagy az egészen egyedi munkavégzést segítő megoldások. Az utóbbi időben pedig már azt is egyre több vizsgálat jelzi, hogy a kevesebb néha többet eredményez.
Legyen a csütörtök az új péntek! – fogalmazódik meg az új irány, amely arról szól, a négynapos munkahét bevezetésével nem csökken a teljesítmény, hanem nő. Tapasztalati tények bizonyítják, hogy péntekenként az emberek jó része már nem a munkára, hanem a hétvégével kapcsolatos programokra, teendőkre koncentrál. Ha ez így van, érdemes ehhez igazodni, és a pénteket szabaddá téve négy nap alatt elérni az eddigi teljesítményt, illetve azt még növelni is.
A dolog szépséghibája, hogy a szolgáltató szektor nagy részében nem alkalmazható majd e módszer, ott ugyanis a fizikai jelenlét szükséges a munka elvégzéséhez. Más területeken azonban terjedhet ez a megoldás, kezdetben kísérleti jelleggel, később talán általános megoldásként. A munkavállalóknak ugyanis a szabad péntek olyan szabadságot adhat, amelynek ösztönző hatása bőven kárpótolhatja az így kieső teljesítményt a többi napokon, s ugyanakkor a közérzet, az elégedettség is javul.
A dolgozói elégedettség ugyanis sok helyen látványosan romlik. A Gallup egyik korábbi a felmérése azt mutatta ki, hogy az Egyesült Államokban a munkavállalók több mint 70 százaléka elégedetlen a munkájával. A felmérés szerint a dolgozók kevesebb mint 30 százaléka törődik teljes odaadással a cég sikerességével, ám a 70 százalék motiválatlansága az ő munkájukat is hátráltathatja. Különösen a fiatalok elégedetlenek, miközben a vállalatok éppen őket szeretnék lelkes dolgozónak megnyerni. Tőlük várható az az innováció, amelynek természetes eszköze a sok új informatikai eszköz, megoldás.
Az Y generációt – az 1980–95 között születetteket – azonban taszítja a mindennapos robot, talán éppen szüleik példáját utasítják el ily módon. Náluk lényegesebb a kellemes munkahelyi környezet, a karrier, az értelmes munka lehetősége, és persze a jövedelem is számít. A beosztáshoz kötődő tekintélytisztelet nem jellemzőjük, ám a valóságos teljesítményt elismerik. Ha egy munkahely megnyeri őket, lojálissá teszi, innovatív képességeiket aktivizálja, nyert ügye van a cégek közötti versenyben.
Ezért próbálkoznak sok helyen a csocsóval, biliárddal vagy pingpongasztallal. A munka közbeni játék egyrészt közösségépítő, másrészt lazít, felráz, inspirál. Ez azonban kevés. Ha a munkavállaló azt érzi, hogy ő csak egy csavar a nagy gépezetben, ahol nincs egyéni megoldásokra lehetősége, akkor egy idő után inkább kiszáll, kreatívabb állást keres.
Ezen a csocsó sem segíthet. Különösen a multicégekre szoktak panaszkodni, ahol a külföldi megoldások mechanikus, néha értelmetlen átvétele taszítja a munkavállalókat. Nemcsak alsó szinteken, a vezetőknél is. A Manager Magazin legújabb számában azonban akad ellenpélda is. A Lenovo nagy kínai multi az egész világon jelen van, emellett az egyes országokban megmaradtak a helyi vezetők, helyi módszerek. A logika egyszerű: helyben van meg az a tudás, amely kellő kreativitással a legtöbb hasznot hozza. Igaz, babzsák, darts, hinta azért itt is van. Biztos, ami biztos.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.