BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
NAV

Jó irány a NAV átalakítása

2015.10.12., hétfő 05:00

Nincs olyan vállalkozó Magyarországon, akinek ne lenne valamilyen rossz tapasztalata az adóhatósággal. Legyen az kis- vagy nagyvállalat, mindig akad olyan történet, amelyen még hosszú idő után is legfeljebb fanyar humorral tudják túltenni magukat a cégvezetők. Sajnos az adóhatóságunk sokszor öntörvényű, következetlen és igazságtalan tud lenni, és olyan rendszert működtet, amelyben ezt nem szűrik. A felelősök viszont változatlanul tovább dolgozhatnak elbukott perek után is, méghozzá azonos pozícióban.

A hosszú vizsgálati idő alatt összehozott döntéseknek nincs tétje, és nincs következménye. Van viszont értekezleteken megosztott felelősség és nagyon sok időrabló intézkedés. Hiába győzködöm évek óta az adóhatóság vezetőit: ha valamilyen ügy egy-egy manipulált nyilatkozaton múlik, akkor nincs ügy. Ők azonban még mindig abban hisznek, hogy az átcsúszik majd a bíróságokon. Sajnos ez nemegyszer meg is történik, sőt, még a Kúria is képes hajmeresztő döntéseket hozni.

Eközben az egyszerű ügyfeleket taszítják az adóhatóság szakkifejezései, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) ügyfélszolgálatai pedig ezen nem tudnak javítani. Mindezt látva helyes irányba mozdult el a kormány, amikor észlelte, hogy az adóhatóság iránt közbizalom elérte a mélypontját. Az egyesületünknél összegyűlt javaslatokat én is leadtam, amikor a miniszterelnök utasítására meghívtak a Nemzetgazdasági Minisztériumba. Ekkor egyetlen javaslatra koncentráltam: a fellebbezési illeték kétszeresét kelljen a NAV-nak visszatéríteni, ha utóbb kiderül, hogy jogszabálysértő döntést hozott! Később viszontláttam a javaslatot azzal, hogy a NAV ötszörös illetéket lenne köteles visszatéríteni, de legalább negyedmillió forintot.

Szerencsére a többi javaslat is utat talált. Már évekkel ezelőtt jeleztük, hogy nincs sok értelme a „másodfokú adóhatóság” nevű intézménynek, de azt is kértük, hogy legyen több és tovább nyitva tartó ügyfélszolgálat – arra persze nem mi gondoltunk, hogy ehhez a kormányhivatalok a legkézenfekvőbb megoldások. Ha megvalósulna, az a kormányzat sikere lenne. Ha pedig így lesz, akkor a számlatömbök leadása is megvalósulhat.
Sokkal fontosabb azonban, hogy a NAV használja is a kapott adatokat. Tarthatatlan, hogy a milliárdokért fejlesztett számítógépes rendszerek nem jelzik azt, ha egy bejelentett dolgozó lemarad a havi bevallásról, és fordítva, vagyis azt, hogy a pénztárgépes bevételek ellenére üres az áfabevallás. Vagy például azt, hogy a cég nem vallja be a cégautóadót.

Ezek nem igényelnek adóellenőrzést, ez csupán a bevallások kijavítása lenne. Kellene egy adatkapu az iratok, nyilvántartások beküldéséhez, amelyre évek óta várunk, de a legfontosabb, hogy kell legalább ezer nagyon tehetséges informatikus. Ők tudják elvégezni – drága közbeszerzések helyett – azokat a fejlesztéseket, amelyekre szintén régóta várunk: automata elévültetést, azonnal letölthető adóigazolást, online bevallásfeldolgozást és kiszámítható, de önműködő végrehajtási módszereket.

Legyen minél kevesebb emberi döntés, így lesz kevesebb a hiba, és csökken a korrupciós kockázat is. Ehhez azonban a jelenlegi kereseti szint tarthatatlan, az ügyintézők bérezése túl alacsony, a vezetőké pedig akkor legyen magas, ha ahhoz felelősség is párosul. Szükség lesz egy nyugodt, higgadt és az adózókkal való kapcsolattartásban jártas vezető személyre is. Az eddig látott személyi, szervezeti és eljárási változtatások jó irányba mutatnak, csak látnunk kell az összes részletet, lehetőleg még a megvalósulás előtt. A jogszabálytervezetek megszavaztatása előtt pedig jó lenne, ha a kormányzat az érintettek még szélesebb körével egyeztetne.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.