A lassuló kiskereskedelmi volumennövekedés kezdi igazolni az online kasszák bázishatásának kifutását, de a trendet előre jelző elemzők vállveregetésével kicsit várni kell. Nem minden jóslat jött be. Például nem csökkent 24 ezerrel a kiskereskedelmi alkalmazotti létszám a vasárnapi boltzár miatt. Néhány ezerfős csökkenés tetten érhető, de a 24-ről 15 ezres létszámcsökkenésre módosított várakozás sem volt helytálló, és a csak néhány százalékos valós kiskereskedelmi forgalomnövekedésre tett előrejelzések sem valósultak meg.
Abban viszont az elemzőknek igazuk van, hogy jelenleg nem tudható (pontosan), mennyivel költ többet a magyar háztartás a kiskereskedelemben, hiszen az online kasszák „csak” láthatóvá tettek százból 15–25 elköltött forintot. Adótechnikailag óriási lépés, de forgalomtechnikailag semmi jelentősége. Ez a hatás a statisztikában lassan kifut, a kép tisztul, de nem várható gyökeres fordulat a növekedési ütemben.
Az augusztusi 4,7 százalékos növekedésről tanúskodó adat azt mutatja (tavaly ebben a hónapban már csak kevés gépet kötöttek be az adóhivatalhoz), hogy a kiskereskedelemben van szufla. Már nemcsak azok a háztartások költenek, amelyeket nem érintett a devizahiteles probléma, hanem azok is, akik az elszállt törlesztőrészletek miatt egyik napról a másikra éltek.
A hitelek forintosításával megszűnt a szorongás, a többség újratervezhette kiadásait, illetve leírta veszteségeit, és újraszervezte háztartásának ellátását. A devizahiteles bizonytalanság (vagyis az árfolyamkockázat) megszűnésével a háztartások könnyebben költenek, nem kell előre spórolni a nagyobb törlesztőrészletre. Ráadásul a bankok hitelezési aktivitása is erősödni látszik, főleg a személyi kölcsönök terén, amely hajtómotorja lehet a következő időszak kiskereskedelmi forgalomnövekedésének.
Az viszont borítékolható, hogy jó darabig nem lesz általános 6,5-7, esetleg 8 százalékos kiskereskedelmi volumennövekedés. A valós szám valahol a 2,5-3,5 százalék körül várható, amely uniós szinten remek teljesítmény egy olyan kiskereskedelmi piacon, amely két éve folyamatosan nyögi a fogyasztói szokások átalakulásából fakadó vélt vagy valós veszteségeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.