BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Buszdráma sallerrel, hatalmi játszmákkal

2016.05.16., hétfő 08:00

Drámai fordulatoktól sem mentes a fővárosi buszbeszerzés legújabb története, és egyaránt szól pénzről és hatalmi harcról. S mint minden harcnak, ennek is vannak áldozatai.

„Tarlós újabb csengő kormányzati sallert kapott” – kommentálta címében az Index a legújabb fejleményt, arra utalva, hogy a kormány átírta az Európai Beruházási Bank hitelfeltételeit: mégsem lehet belőle csuklós buszokat venni. Pedig erre építve két tendert is kiírtak 75+75 darab beszerzésére, amelyekkel a 3-as metró felújításának idején az utasforgalmat lehetne lebonyolítani. Az elsőből lengyel csuklós buszokat vásároltak volna, a másodikból magyar PKD-konstrukciós buszokat, vagyis amelyeknek a végszerelését a BKV oldaná meg.

A dráma első felvonása már itt elkezdődött. Kiderült, a kész lengyel buszok olcsóbbak, mint a magyar járművek, amelyeket még szerelni kell. Persze hogy a főváros kiakadt ezen. Nehogy már Budapestnek kelljen kifizetnie a magyar buszgyártás felélesztésének költségeit! Ha az államnak kell a magyar buszgyártás, nyúljon ő a zsebébe. A kormány a magyar gyártóért lobbizott, amit a főpolgármester nehezen viselt. Lehet, hogy erre jött a saller? Így akarták „móresre tanítani”?

Csakhogy ezzel nemcsak a főpolgármestert találták el, hanem a magyar buszgyártást is. Talált, süllyedt... Ha nincs hitel, a főváros kevesebb buszt vehet. Nincs elég forrása. Márpedig ha mindent saját zsebből kell fizetnie, akkor szóba sem jöhet a magyar busz. Marad a lengyel. Akkor is, ha a magyar gyártó a hét elején még számokkal azt bizonygatta, ez az alacsonyabb ár hosszú távon többe kerül a fővárosnak is. Mert a piacinál jóval olcsóbb ajánlat mögött a magyarnál sokkal drágább pótalkatrészek húzódnak meg. És a magyarban több a férőhely meg az ülőhely is. A fővárosnál másként számolnak, ott így is a lengyel csuklós a nyerő.

De a valódi döntési helyzet nem is a fővárosnál van, hanem a kormánynál. S ez a dráma következő felvonása. Kovács Zoltán kormányszóvivő szerdán bejelentette, nemzeti autóbuszgyártási stratégia kidolgozásáról és végrehajtásáról döntöttek. A következő három évben készülne el, és „biztosítaná, hogy a magyar buszgyártás minőségi és mennyiségi szempontból egyaránt helytállhasson a nemzetközi versenyben”. Jó, de mi lesz most? Akkor, amikor éppen 75 csuklósbusz megrendelésétől esik el a magyar gyártó. A túléléshez, a nemzetközi megjelenéshez először a mát meg a holnapot kell túlélni.

Ehhez pedig megrendelés kell, enélkül nincs gazdaságos méretű működés. A szóvivő kijelentette: „A budapesti tárgyalásokon is azt kérték, hogy a főváros vegye figyelembe ezt a nemzetgazdaságossági szempontból kiemelkedő fontosságú kormányzati szándékot.” Vegye figyelembe akkor, amikor a biztosnak látszó hitelből kizárják a buszbeszerzést? A budapesti főpolgármestert egy dolog érdekli: melyik busz az olcsóbb. Most. Igaz, a magyar buszgyártás munkahelyeket teremt, s növeli a vásárlóerőt, adóbevételekkel jár, tehát hozzájárul a magyar gazdaság növekedéséhez. Ezt nem a főpolgármesternek kell végiggondolnia. Ez gazdasági stratégia, tehát a kormány dolga. Azé a kormányé, amelyik ráadásul meghirdette: 2020-ra a jelenlegi 23 százalékról 30 százalékra növelné az ipar részarányát a GDP-ben. A magyar buszgyártás beleillik e koncepcióba. Ha valóban versenyképes, korszerű.

A kormány viselkedése e történetben legalábbis kettős: pénteken még hitelt szab át, amivel nemcsak a fővárost, de a magyar gyártót is telibe találja. Szerdán meg bejelenti: lesz nemzeti autóbuszgyártási stratégia. Tehát egyik kézzel rombol, másikkal meg ment? Hogy is van ez? Ez már a dráma harmadik, kissé zavaros felvonása. Tele van különös csavarokkal. Még talán a két gyártó viselkedése a leglogikusabb: a lengyelek dömpingszerű árat adtak – ugyanezt a buszt Lengyelországban jóval drágábban értékesítették –, hiszen piacot akarnak venni. A magyar gyártó meg kétségbeesve fut a pénze után. Volt egy megnyert tendere, s ez egy tollvonással szertefoszlott.

A kár óriási. Több száz milliós fejlesztési költségek, munkahelyek, magyar beszállítók... Most éppen minden veszni látszik. Hacsak a főváros nem határoz másként. Tegnap elhalasztotta a döntést a kormány bejelentése miatt. Tehát innen megint újra minden lehetséges. Jöhet a dráma negyedik felvonása. Ez egy ilyen műsor.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.