RILL&SON, vagyis Rill és Fia. Kimondható, hogy ez egy klasszikus családi vállalkozás?
– Igen, édesapám a rendszerváltás fordulóján alapította az R&S Kft.-t azzal a céllal, hogy professzionális gasztronómiai eszközökkel tudja támogatni a magyarországi vendéglátóipar fejlődését. Én már a második generációt képviselem.
A generációváltás a magyarországi vállalkozások többségénél most jelent problémát, ami érdekes társadalmi, kulturális és gazdasági kérdés egyben.
Korábban a multinacionális cégek vonzottak, de a piacot és a termékeket rendkívül megszerettem, és úgy döntöttem, folytatom a családi hagyományt. Így mi ebből a szempontból szerencsésnek mondhatjuk magunkat.
Látszólag ez egy egyszerű piac, hiszen „érthető” termékeket forgalmaztok, azonban nagyon sok mindenben otthon kell lenned – a gasztronómiában, a szállodaiparban, az étteremüzletágban egyaránt.
– Így van. A legnagyobb piacunk a HoReCa-szektor, a hotelek, az éttermek és a cateringcégek összessége, emellett a borászatok 15-20 éve egy növekvő szegmenset képviselnek. Ugyanúgy célcsoportjaink azok a háztartások, amelyek olyan professzionális eszközöket szeretnének otthonukban tudni, mintha elmentek volna egy Michelin-csillagos étterembe vagy egy jó színvonalú bistrot-ba.
Miben mások azok a termékek, márkák, amelyeket ti forgalmaztok?
– Nagy rálátásunk van a különböző gyártási folyamatokra, hiszen 26 éve vagyunk ebben a szektorban, különösen mint a Schott Zwiesel poharak vagy a Seltmann Weiden porcelánok kizárólagos hazai forgalmazói. Amiben más a mi kristálypoharunk, mint a többi, az az esztétikai megjelenés, a minőségi kidolgozás. Nagyon fontos, hogy hogyan csillog az a kristály, és a vendéglátóiparban elsődleges szempont a strapabírás is. Mindez sok „titok” és nemzetközileg szabadalmazott eljárás következménye.
A tányér, a pohár és az étkészlet is egyfajta életstílus megtestesítője. A vásárlók egyfajta stílust vesznek vagy egyszerűen csak egy poharat?
– A Schott Zwiesel-sorozatnak a stílus a megkülönböztető jegye. Számukra nagyon fontos, hogy miben jelenítik meg a szívüket-lelküket jelentő borfajtáikat, és mi ezt megértjük.
Milyen trendek vannak ezen a piacon? Születnek-e új kategóriák, mint például az autóiparban?
– Abszolút. Például a viszkit már nemcsak a klasszikus old fashioned egyenes falú pohárban kínálják, hanem a tulipán formájú, úgynevezett whiskey nosing glassból. Általában a trendeket a piacvezetők diktálják. A Schott Zwiesel Németország top sommelier-ivel fejleszti a poharakat, erre példa a The First elnevezésű sorozat, amelyet Enrico Bernardóval csináltak. Ő az egyetlen, aki kétszer megnyerte a sommelier-világbajnokságot. A bárpoharakban Charles Schumann az egyik ilyen egyéniség, ő ismerős lehet többeknek, mert egyben a Hugo Boss modellje is.
Hogy jut át ez a magyar piacra?
– Minden területen, legyen az porcelán, evőeszköz, konyhai kisgép, reggeliztető eszközök, igyekszünk trendeket diktálni, másrészt folyamatosan járjuk a nemzetközi kiállításokat az újdonságokat kutatva.
A magyar piac, éttermek, vállalkozások hogyan követik ezt le? Mégiscsak lett egy győztes séfünk, és már öt Michelin-csillagos étterme van Magyarországnak.
– Arra nagyon büszkék vagyunk, hogy az ötből négy Michelin-csillagos étterembe beszállítunk. A Bocuse d’Or-sikereket említve Magyarországon van egy úgynevezett gasztronómiai boom, és ezzel együtt, már korábban elindult egy úgynevezett borforradalom is. E kettő nagyon szépen, egymást támogatva halad. Az otthoni felhasználás szintén egy érdekes téma, hiszen a válság gyakorlatilag megölte az asztalkultúrával foglalkozó kiskereskedelmi egységeket. A piac egy része így eltűnt. Most azonban optimista vagyok, mert a felső kategóriás boltok újra nyitnak. Mi kiszolgáljuk azokat az igényes háztartásokat is, ahol otthon is minőségi, profi eszközökkel szeretnének teríteni.
A cégnevetek valódi beszédes név.
– Igen, kifejezi a 25 éves fennállás jelentette hagyományt, de az újításokat és egyben a jövő felé fordulást is.
A napi trendek mellett mik a terveid?
– Középtávon az a cél, hogy a RILL&SON közép-európai piaci tényező legyen. Minden általunk képviselt piaci szegmensben a környező országokban is szeretnénk megjelenni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.