BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Bank

A bankok és az Y generáció

2016.07.26., kedd 05:00

Gyökeresen átalakítja a nemzetközi bankvilágot a társadalom elöregedése, a technológia és az Y generáció térnyerése, ami lépésre kényszeríti a szektor szereplőit Magyarországon is.

A válságot követő években a világ vezető pénzintézetei elsősorban alapvető tevékenységeikre fókuszáltak. A bankok újradefiniálták belső struktúrájukat és technológiai fejlesztésekkel újították meg működésüket annak érdekében, hogy megfeleljenek a hatósági, illetve a versenypiaci szabályoknak, és továbbra is nyereségesek maradjanak. A szektor mára azonban felismerte, hogy az operatív struktúrák átalakítása önmagában nem elegendő. A jövő pénzintézetével szemben támasztott elvárásoknak nem lehet a régi folyamatokkal megfelelni, a digitális átalakulás pedig megköveteli, hogy a pénzintézetek a jövő legkiválóbb szakembereit kutassák fel, csábítsák el és tartsák meg – akár rögtön az iskolapadból.

A technológia fejlődése forradalmasítja a pénzintézetek működését a következő évtizedekben, aminek eredményeként a tradicionális munkakörök száma csökkenni fog, a banki dolgozók szerepe pedig teljesen átalakul. Mindeközben a munkaerőpiacon teret nyernek az új elvárásokat támasztó Y generáció tagjai, ami átalakítja a bankok humánerőforrás-kezelési stratégiáját is.

A válság nehéz évei, a bankfiókok bezárása, a leépítések, a vezetőcserék, valamint a hitelezés befagyása – kár tagadni – érezhetően negatívan befolyásolta a jelenlegi dolgozók innovatív hozzáállását. A kedvezőbb gazdaság folyamatok ellenére az iparág mentalitása lassabban változik, ami hátráltatja az eredményes ügyfélkezelést is. Pedig a pénzintézetek versenyében mind külföldön, mind idehaza az ügyfélélmény jelenti a siker kulcsát. A bankok ugyanis egy-egy termékkel már nem képesek megkülönböztetni magukat, hosszú távon csakis az ügyfélélmény fejlesztésével tudnak kiemelkedni a mezőnyből. Az ügyfél pedig ma gyors, digitális szolgáltatást vár. A régióban, köztük a Magyarországon működő bankok legelső lépése ezért a jelenlegi, elavult IT-infrastruktúra lecserélése lesz. Az online, valamint az okostelefonos banki szolgáltatások terén végrehajtott fejlesztések már láthatók a legnagyobb piaci szereplőknél.

A technika fejlődésével mind több feladatot végeznek el helyettünk a gépek, a fejlődés azonban új pozíciókat eredményez majd, éppen az új technológiák kifejlesztése és alkalmazása érdekében. Ezek betöltését pedig csakis a következő években a munkaerőpiacra lépő fiatalokkal fogja tudni megoldani az iparág.

Az átfogó változáshoz meg kell ismerni a jövő bankárgenerációjának gondolkodását is. Az 1981 és 2000 között született Y korosztály 2025-re a globális munkaerő 72 százalékát adja majd. Az Y generáció munkahellyel kapcsolatos elvárásai és hozzáállása alapján már nem elég a rátermett embereket a megfelelő pozícióban alkalmazni. A legjobbak megtartásához vonzó cégkultúrára és célokra van szükség. Kulcskérdés emellett a sokszínűség a toborzás során: az eltérő kulturális közegből érkező, más-más tapasztalattal és nézőponttal rendelkező munkatársak megfelelő kombinációja hozzájárul a pénzügyi teljesítmény javulásához, amennyiben sikerül őket egy közös érték köré rendezni. Az új generáció igényei mellett a szektor hazai és nemzetközi szereplőinek azokkal a globális megatrendekkel is meg kell küzdenie, amelyek jelentősen szűkíthetik a potenciális tehetségek körét. A fejlett és a feltörekvő piacok közötti határvonal elmosódásával valódi globális piac születik. A bankok számára ez intenzívebb versenyt, a szűkülő munkaerő-kínálat eredményeként pedig magasabb béreket hoz majd. A munkavállalók nagyobb mobilitása több piacon hiánycikké teszi majd a tehetségeket. Az Y generációs munkaerőért folyó versengés és az egyre népszerűbbé váló vállalkozói létforma miatt átalakul a vonzó és motiváló munkahely képe. A legjobban képzett dolgozók mind drágábbá válnak, olyannyira, hogy juttatásaik egyre kevésbé állnak összhangban teljesítményükkel, így a bankoknak szélesebb körben kell toborozniuk, illetve a tehetségek megtartásának új útjait kell megtalálniuk.

Jól megfigyelhető demográfiai változás, hogy miközben a munkaerőpiacra újonnan belépők gyakrabban változtatnak állást, a munkával töltött idő növekvőben van a legfontosabb fejlett piacokon. A nyugdíjkorhatár emelkedésével a szervezeteknek egyre nagyobb kihívás, hogy elégedetté és motiválttá tegyék dolgozóikat. A bankszektor ráadásul a nemi és etnikai diverzitás terén is több más iparág mögött jár, miközben egyre nagyobb a kormányok, a befektetők és az üzleti vezetők felől érkező nyomás, hogy az alkalmazottak összetétele még inkább a társadalom valódi összetételét tükrözze.

Fordulóponthoz érkezett tehát a bankszektor, miután az Egyesült Államokhoz képest lassabban talpra álló Európában is véget ért a túlélésre és a stabilizációra koncentráló válság utáni korszak. Elérkezett az idő, hogy a digitális innováció végérvényesen átalakítsa a fogyasztói élményt, és hatékonyabbá tegye az iparágat. A pénzintézetek eredményeit és sikereit pedig minden korábbinál jobban meghatározza a jövőben az alkalmazott technológia, a megszerzett és megtartott tehetségek, valamint a velük együtt tudatosan kialakított munkakultúra.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.