Gyökeresen átalakítja a nemzetközi bankvilágot a társadalom elöregedése, a technológia és az Y generáció térnyerése, ami lépésre kényszeríti a szektor szereplőit Magyarországon is.
A válságot követő években a világ vezető pénzintézetei elsősorban alapvető tevékenységeikre fókuszáltak. A bankok újradefiniálták belső struktúrájukat és technológiai fejlesztésekkel újították meg működésüket annak érdekében, hogy megfeleljenek a hatósági, illetve a versenypiaci szabályoknak, és továbbra is nyereségesek maradjanak. A szektor mára azonban felismerte, hogy az operatív struktúrák átalakítása önmagában nem elegendő. A jövő pénzintézetével szemben támasztott elvárásoknak nem lehet a régi folyamatokkal megfelelni, a digitális átalakulás pedig megköveteli, hogy a pénzintézetek a jövő legkiválóbb szakembereit kutassák fel, csábítsák el és tartsák meg – akár rögtön az iskolapadból.
A technológia fejlődése forradalmasítja a pénzintézetek működését a következő évtizedekben, aminek eredményeként a tradicionális munkakörök száma csökkenni fog, a banki dolgozók szerepe pedig teljesen átalakul. Mindeközben a munkaerőpiacon teret nyernek az új elvárásokat támasztó Y generáció tagjai, ami átalakítja a bankok humánerőforrás-kezelési stratégiáját is.
A válság nehéz évei, a bankfiókok bezárása, a leépítések, a vezetőcserék, valamint a hitelezés befagyása – kár tagadni – érezhetően negatívan befolyásolta a jelenlegi dolgozók innovatív hozzáállását. A kedvezőbb gazdaság folyamatok ellenére az iparág mentalitása lassabban változik, ami hátráltatja az eredményes ügyfélkezelést is. Pedig a pénzintézetek versenyében mind külföldön, mind idehaza az ügyfélélmény jelenti a siker kulcsát. A bankok ugyanis egy-egy termékkel már nem képesek megkülönböztetni magukat, hosszú távon csakis az ügyfélélmény fejlesztésével tudnak kiemelkedni a mezőnyből. Az ügyfél pedig ma gyors, digitális szolgáltatást vár. A régióban, köztük a Magyarországon működő bankok legelső lépése ezért a jelenlegi, elavult IT-infrastruktúra lecserélése lesz. Az online, valamint az okostelefonos banki szolgáltatások terén végrehajtott fejlesztések már láthatók a legnagyobb piaci szereplőknél.
A technika fejlődésével mind több feladatot végeznek el helyettünk a gépek, a fejlődés azonban új pozíciókat eredményez majd, éppen az új technológiák kifejlesztése és alkalmazása érdekében. Ezek betöltését pedig csakis a következő években a munkaerőpiacra lépő fiatalokkal fogja tudni megoldani az iparág.
Az átfogó változáshoz meg kell ismerni a jövő bankárgenerációjának gondolkodását is. Az 1981 és 2000 között született Y korosztály 2025-re a globális munkaerő 72 százalékát adja majd. Az Y generáció munkahellyel kapcsolatos elvárásai és hozzáállása alapján már nem elég a rátermett embereket a megfelelő pozícióban alkalmazni. A legjobbak megtartásához vonzó cégkultúrára és célokra van szükség. Kulcskérdés emellett a sokszínűség a toborzás során: az eltérő kulturális közegből érkező, más-más tapasztalattal és nézőponttal rendelkező munkatársak megfelelő kombinációja hozzájárul a pénzügyi teljesítmény javulásához, amennyiben sikerül őket egy közös érték köré rendezni. Az új generáció igényei mellett a szektor hazai és nemzetközi szereplőinek azokkal a globális megatrendekkel is meg kell küzdenie, amelyek jelentősen szűkíthetik a potenciális tehetségek körét. A fejlett és a feltörekvő piacok közötti határvonal elmosódásával valódi globális piac születik. A bankok számára ez intenzívebb versenyt, a szűkülő munkaerő-kínálat eredményeként pedig magasabb béreket hoz majd. A munkavállalók nagyobb mobilitása több piacon hiánycikké teszi majd a tehetségeket. Az Y generációs munkaerőért folyó versengés és az egyre népszerűbbé váló vállalkozói létforma miatt átalakul a vonzó és motiváló munkahely képe. A legjobban képzett dolgozók mind drágábbá válnak, olyannyira, hogy juttatásaik egyre kevésbé állnak összhangban teljesítményükkel, így a bankoknak szélesebb körben kell toborozniuk, illetve a tehetségek megtartásának új útjait kell megtalálniuk.
Jól megfigyelhető demográfiai változás, hogy miközben a munkaerőpiacra újonnan belépők gyakrabban változtatnak állást, a munkával töltött idő növekvőben van a legfontosabb fejlett piacokon. A nyugdíjkorhatár emelkedésével a szervezeteknek egyre nagyobb kihívás, hogy elégedetté és motiválttá tegyék dolgozóikat. A bankszektor ráadásul a nemi és etnikai diverzitás terén is több más iparág mögött jár, miközben egyre nagyobb a kormányok, a befektetők és az üzleti vezetők felől érkező nyomás, hogy az alkalmazottak összetétele még inkább a társadalom valódi összetételét tükrözze.
Fordulóponthoz érkezett tehát a bankszektor, miután az Egyesült Államokhoz képest lassabban talpra álló Európában is véget ért a túlélésre és a stabilizációra koncentráló válság utáni korszak. Elérkezett az idő, hogy a digitális innováció végérvényesen átalakítsa a fogyasztói élményt, és hatékonyabbá tegye az iparágat. A pénzintézetek eredményeit és sikereit pedig minden korábbinál jobban meghatározza a jövőben az alkalmazott technológia, a megszerzett és megtartott tehetségek, valamint a velük együtt tudatosan kialakított munkakultúra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.