A mostani kihívásokkal teli idők újfajta gondolkodást követelnek tőlünk: innovációt, jövőképet. Elő kell mozdítanunk belső növekedésünket és polgáraink jólétét. Együtt kell működnünk a szomszédos országokkal is saját növekedésük, stabilitásuk és jólétük támogatása érdekében. Erre a kihívásra csak összehangolt munkával, az állami és a magánszektor, a pénzügyi intézmények és a civil társadalom bevonásával tudunk választ adni. Az Európai Unió most példát mutat: a növekvő szükségletek és a szűkülő források idején az EU-nak új módszereket kellett találnia a közfinanszírozás hatósugarának további kiterjesztésére.
Ezen a héten újra így tettünk. Benyújtottuk az EU költségvetésének általános felülvizsgálatát, amely 6,3 milliárd euró többletfinanszírozást szabadít fel 2020-ig a prioritást élvező területeken, rugalmasabbá teszi a költségvetés felhasználását, és csökkenti a bürokráciát a kis- és középvállalkozások (kkv-k) és a nem kormányzati szervezetek számára.
A legfontosabb, hogy kiterjesztettük az európai munkahelyteremtő beruházásokra vonatkozó garanciaalapot, továbbá elindítunk egy újat, amely a szomszédságunkban és Afrikában ösztönzi majd a növekedést és a stabilitást.
Korábban is használtunk pénzügyi eszközöket, de az ezekben rejlő lehetőségeknek csupán a töredékét aknáztuk ki. Most viszont fejest ugrottunk a mély vízbe: 16 milliárd euró garanciát nyújtottunk az EU költségvetéséből, melyet az Európai Beruházási Bank 5 milliárd euró tőkéje egészített ki annak érdekében, hogy több mint 315 milliárd euró beruházást generáljanak Európában. Egyetlen év alatt várhatóan több mint 200 ezer kkv-t ér el a terv. Elkötelezettek vagyunk amellett, hogy Európán belül megduplázzuk az ESBA-t – időtartamát és finanszírozási képességét tekintve egyaránt. Jelenlegi javaslatunk célja, hogy legalább 500 milliárd euró beruházást mozgósítsunk öt éven belül, nagyobb hangsúlyt helyezve a fenntartható beruházásokra és a határokon átnyúló projektekre. A tagállamok szerepvállalásával még ennél is gyorsabban elérhetjük, hogy az alapot 630 milliárd euróra növeljük.
Hasonlóan fontos, hogy ugyanezt az elvet alkalmazzuk kontinensünkön kívül is az új külső beruházási terv elindításával. Európa szomszédságában olyan régiókat látunk, melyek jelentős lehetőségeinek kiaknázását háború, szegénység, az infrastruktúra hiánya és gyenge kormányzás hátráltatja. Fiatalok milliói keresnek jobb lehetőségeket, amelyek megragadása érdekében közülük nagyon sokan életüket kockáztatva, veszélyes utakon próbálnak Európába jutni. Mások a terrorista csoportok propagandájának könnyű célpontjaivá válnak.
Az EU azzal tudja megtörni ezeket a negatív trendeket, hogy ösztönzi a növekedést, és munkahelyeket teremt szélesebb régiónkban. Világszerte százezrek állnak európai cégek alkalmazásában, amelyek sokak számára megteremtik a hazájukban való boldogulás lehetőségét, és hozzájárulnak a migráció egyik alapvető okának kezeléséhez. Ezek a beruházások kőkemény külpolitikának számítanak. Viszont ahhoz, hogy egy magánvállalkozás egy új országban telepedjen le, vagy kiterjessze meglévő tevékenységeit, biztosítékokra és védelemre van szüksége a pénzügyi és jogi kockázatokkal, valamint az instabilitással szemben.
Itt jön képbe a külső beruházási terv, amelynek célja, hogy az uniós költségvetésből származó 1,4 milliárd eurós garanciára támaszkodva több mint 40 milliárd euró beruházást generáljon szomszédságunkban. Ez több, mint amit az EU jelenleg éves szinten segélyekre fordít világszerte, és az összeg megkétszerezhető, ha a tagállami hozzájárulások is elérik az uniós költségvetési hozzájárulás szintjét. Az Európai Fenntartható Fejlődési Alap (EFFA) garanciát biztosít a magánbefektetőknek azon kockázatokra, amelyekkel e befektetők a fejlődő országokban indított üzleti tevékenység kapcsán szembesülnek. Ez a garancia nemcsak egyedi projekteket ösztönöz, hanem a stratégiai fontosságú régiókra vagy ágazatokra irányuló, nagyobb „beruházási ablakokat” is.
Az előirányzott egyablakos rendszer megkönnyíti mind az európai, mind a partnerországokból származó magán- és intézményi befektetőknek a javaslataik benyújtását és az ösztönzőkről való tájékozódást. A külső beruházási terv technikai segítséget nyújt a projektek minőségének, mennyiségének és fenntarthatóságának növeléséhez. Az Európai Bizottság, az Európai Beruházási Bank és más nemzetközi pénzügyi szervezetek karöltve dolgoznak majd azon, hogy elvégezzék a projektek gyors és vállalkozásorientált szűrését.
A helyszíni végrehajtáshoz erős háttértámogatást fognak biztosítani az EU és partnerei. Az EU képes globális segítséget nyújtani és azon dolgozni, hogy javítsa az egyes konkrét országok általános üzleti környezetét. A beruházásokat szakpolitikai párbeszéd és kapacitásépítő tevékenységek kísérik majd. Összehangoltan és egységesen fogunk fellépni, a kül- és biztonságpolitikára vonatkozó globális stratégiánk szellemében.
A külső beruházási terv magasabb szintre emeli a segélyezési politikát is. A fenntartható fejlődés iránti pénzügyi kötelezettségvállalásunk növeléséhez a magánszektor bevonása is elengedhetetlen. Ebben már akkor megállapodtunk, amikor segítettünk kialakítani az addisz-abebai cselekvési menetrendet és a fenntartható fejlesztési célokat. Afrikai és a szomszédságbeli partnereinkkel együtt segíthetünk a fiataloknak kiteljesíteni potenciáljukat, miközben új lehetőségeket teremtünk az európai cégek számára. Ezzel új fejezet nyílt az európai fejlesztéspolitika történetében, amely az uniós alapok legjobb felhasználására irányuló nagyobb léptékű törekvés részét képezi – Európában és külföldön egyaránt.
Federica Mogherini az Európai Unió külügyi és biztonságpolitikai főképviselője, az Európai Bizottság alelnöke
Krisztalina Georgieva az Európai Bizottság alelnöke
Jyrki Katainen az Európai Bizottság alelnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.