Meddig maradnak alacsonyak az európai gázárak?
– A számtalan európai kereskedelmi egyezmény ellenére a gáz még nem vált olyan független árucikké, amelynek árát kizárólag a kereslet-kínálat határozná meg. Európában a gázárak fő mozgatója az olaj, ennek árváltozása nem érvényesül egy az egyben, de egyértelmű a szinkron. Ha drágul az olaj, vele megy a gáz, és ez fordítva is igaz. Úgy hiszem, a gáz mindaddig az olaj kisöccse marad, amíg az olajtermékek szerepelnek a módosított hosszú távú gázellátási szerződésekben. Bár az elemzők jelenleg is hangoztatják, hogy az olajár-indexálás elveszítette a létjogosultságát Európában, érdemes referenciaként egy pillantást vetni az International Gas Union 2016-os olajárjelentésére. Ha igaz volna az elemzők állítása, a kapcsolat az olajjal csak a gázkereskedők kiszámíthatatlan nosztalgiájának az eredménye volna.
Milyennek tartja a cseppfolyósított földgáz (LNG) európai piaci lehetőségeit?
– Az európai központok kiemelkedően alacsony árai alig fedezik a cseppfolyósítás költségeit, emiatt a kontinentális piacok kevésbé vonzók az iparág számára. 2015-ben 50 milliárd köbméter LNG érte el Európa partjait, nagyjából feleannyi, mint 2011-ben. Mivel tavaly 200 milliárd köbméterre nőtt a földrész visszagázosító kapacitása, e létesítmények kihasználtsága szörnyen alacsonnyá vált. Hiába van túlkínálat a piacon, és csökkent Európa idei első féléves LNG-importja az egy évvel korábbihoz képest, a behozatal növekedése csak akkor várható, ha emelkednek az árak is. A Gazpromnál kiemelt figyelemmel kísérjük a következő évek LNG-projektjeit, és biztosak vagyunk benne, hogy meg tudjuk tartani piaci részesedésünket, amellyel jelenleg az európai szükséglet 30 százalékát fedezzük. A szakmában elismert ügynökségek egybehangzó előrejelzései alapján Európának – stagnáló szükséglet mellett – 2025-ig évi 101 milliárd, 2035-ig pedig évi 130 milliárd köbméter importtöbbletre lesz szüksége saját termelésének folyamatos csökkenése miatt.
Hogyan változik a Gazprom kereskedői gyakorlata az európai gázpiacon?
– A gázaukciók hatékony értékesítési megoldásnak bizonyultak, jól kiegészítik a hosszú távú szerződéseket az extra mennyiségek eladásánál, így nagyobb bevételeket generálnak. Gázunkat a vevők a 2016–17-es télen is elérhetik a németországi griefswaldi, gaspooli és az olbernhaui átvételi pontokon, de az ausztriai Baumgartenben és Arnoldsteinben is. Utóbbi kettő szolgálja majd ki a közép- és dél-európai vásárlókat.
Milyen előnyöket ígér az Északi Áramlat 2. megépítése?
– Az Északi Áramlat 2. rentábilis projekt. Ez a legrövidebb és legegyszerűbb útvonal a jamali forrástól Északnyugat-Európába, vagyis egy olyan régióba, amely a groningeni mezőn bevezetett korlátozások miatt a magas fűtőértékű gáz hiányával küzd. Egy tisztán gazdasági tényező is igazolja a projekt létjogosultságát, mégpedig a szállítási kockázatok minimalizálására való törekvés.
Ön szerint a hosszú távú vagy az aktuális piaci árak alapján kötött szerződések uralják a jövőben az európai gázpiacot?
– A Gazprom Export üzletpolitikájának gerincét mindig a hosszú távú szerződések fogják alkotni. Ebből ügyfeleink számos úton profitálnak, de az ellátásbiztonság szempontjából is fontos a gázszállítók hosszú távú elkötelezettsége.
Hol tart a Gazprom kínai gázexportjának előkészítése?
– Kína a globális árupiacok jelentős szereplője, ám a földgáz esetében ez eddig nem így volt, 2015-ben 61 milliárd köbméter gázt importáltak, az előrejelzések szerint 2025-re ez eléri a 90, 2035-re pedig a 165 milliárd köbmétert. Egyre nő a Kína ellátásáért folyó verseny is, itt a Gazpromnak hatalmas előnye van szibériai készletei földrajzi közelségéből fakadóan. A Szibéria Ereje vezeték már épül, a munkálatok időben be is fejeződnek. A Gazprom és kínai partnere, a CNPC már rögzítette a nyugati útvonal gázszállításainak alapfeltételeit, évi 30 milliárd köbméterig. Képviselőik a legutóbb már előzetes egyetértési megállapodást is aláírtak föld alatti gáztárolók kialakításáról és gázüzemű erőművek építéséről Kínában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.