Hol keressünk gázszerelőt, ha – például – a kazánunkat kell ellenőriztetnünk? A legegyszerűbb megoldás az lenne, ha keresni sem kellene, és valamennyi „gázos” szolgáltatást egy helyen találnánk meg. A legalkalmasabb hely nyilván az alapszolgáltatás, azaz a közüzemi szolgáltató weboldala. Ez lehet az okos közüzem lelke, amely széles körű szolgáltatáscsomaggal szerzi és tartja meg az ügyfeleket. Ehhez csupán a megfelelő informatikai háttérrel kell rendelkeznie.
De hogyan segítheti az IT az ügyfelek gyorsabb, egyszerűbb, kényelmesebb, szélesebb körű kiszolgálását a közüzemi szektorban? A fogyasztót mindenekelőtt a számlája érdekli, és az, hogy a számlán szereplő tétel miként csökkenthető. Ha a villamosenergia- és/vagy gázszolgáltató folyamatosan nyomon követi a fogyasztói szokásokat, akkor testre szabott megtakarítási lehetőségeket ajánlhat.
A fogyasztónak természetesen nem csupán az ár fontos, de a kiszolgálás minősége is. A közüzemtől elvárható, hogy „okos otthoni” szolgáltatásokat is nyújtson, így például a fogyasztás optimalizálását célzó – vagy azt kényelmesebbé tevő – mobiltelefonos alkalmazásokat. Az áttekinthető, informatív számlakép olyan elemekkel is kiegészülhet a weboldalon, mint például a fogyasztó saját használati adatainak összehasonlítása a környékbeli átlagos fogyasztási adatokkal. De a felhasználó üdvözli azt is, ha a javítás és a karbantartás is egy helyről, egyszerűen rendelhető meg. Különösen nagy érték lehet ez nálunk, ahol majdnem olyan nehéz megbízható gázszerelőt találni, mint jó fogorvost vagy könyvelőt.
A lehetőségek sora folytatható, az ajánlatok köre az átalánydíjas szervizcsomagoktól a napelemes rendszereken át a biztosításokig terjedhet. Természetesen nem kell valamennyit saját erőből biztosítani, a partnerekkel való együttműködés azonban nem merülhet ki abban, hogy megjelenik egy banner a szolgáltató oldalán.
Mindehhez több százezer, akár több millió háztartás fogyasztásai adatait kell folyamatosan nyomon követni, hogy a felmerülő problémákra, kérdésekre, igényekre valós időben legyen képes a szolgáltató válaszolni. A 21. században ez nem lehetetlen. Elegendő, ha egy pillantást vetünk a villamos energiát és gázt kínáló British Gas weboldalára. Ott a szolgáltatások mindegyike elérhető, méghozzá egyszerű, jól áttekinthető rendszerben. Az ügyfél néhány lépésben testre (azaz magára) szabhatja a szolgáltatásokat. A technológia már arra is lehetőséget ad, ha valaki például új bojlert kíván vásárolni, akkor saját fogyasztásai szokásai alapján kap részletes ajánlatot – emberi közreműködés nélkül.
A modellt nem csupán a közüzemi szolgáltatók alkalmazhatják. A Stadtwerke Münster weboldalán az okos város nyújtotta lehetőségek – a kerékpárkölcsönzéstől a parkoláson át a speciális előnyöket kínáló kártyákig – mind igénybe vehetők, egyszerűen, gyorsan és a kéznél lévő eszközön.
A példák azt a trendet illusztrálják, amely szerint a cégek fogyasztói kapcsolatai (B2C, business to consumer) egyre inkább a cégek egymás közötti (B2B, business to business) kapcsolatainak modelljét követik. A jövő abba az irányba vezet, hogy a fogyasztó egy „géppel” tárgyal – ez a gép azonban naprakészen rendelkezik minden releváns információval, ajánlatai megalapozottak, nem „trükközik”, meglehetősen pontosan a jövőbe lát, és csak nagyon ritkán téved.
Az interaktív, minden csatornán igénybe vehető multimédiás szolgáltatások igazi win-win lehetőséget kínálnak. Mivel a szóban forgó „webshopok” lényegében önkiszolgálók, a szolgáltató költségei csökkennek – de az okos megoldásoknak köszönhetően ezt tapasztalja a fogyasztó is. Ahogy a múltban, úgy a jövőben is igaz, hogy az elégedettebb, a szolgáltatót jó szívvel ajánló ügyfélnél nem kell jobb reklám.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.