BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
mobil

Okoseszközök a cégműködésben

2016.09.22., csütörtök 05:00

Az okostelefonokkal érkezett egyszerűség rászoktatta a felhasználókat arra, hogy korábban bonyolult feladatokat gyorsan és letisztult folyamatokon keresztül oldhatnak meg. Minden egy érintésnyire került tőlünk, és ez türelmetlenné tett minket a szolgáltatásokkal kapcsolatban is. A megváltozott felhasználói igények pedig nemcsak a termékeket, hanem az azokat előállító vállalatok működését is elkezdték átrendezni.

A szervezeti kultúrákba is beszivárgott az egyszerűségre való igény. A klasszikus „piramisszerű” felépítés a nagyságot és az erőt jelképezte. A számos beépített szint az ellenőrzés funkció mellett megmutatta, hogy képesek vagyunk valami hatalmasat létrehozni. Mára viszont sokkal inkább jellemzővé vált a „lapos” felépítés, ahol a nagyság helyére a gyors reakcióidő és mindenekelőtt az egyszerűség férkőzött be. Már nem az az érdekes, hogy a termékünkkel hány embert tudunk megfogni, hanem hogy mekkora részét terítjük be a piacnak. Ez pedig csak gyorsan és hatékonyan sikerülhet.

A mashup generáció a felépítés mellett a vállalatok fejlődési lehetőségeit is újraformálta. Az új, proaktív szereplőkbe a letisztultság és a gyorsaság már a kezdetektől fogva kódolva van. A kockázati tőkével felpumpált startupok fennmaradásának kulcsa a robbanásszerű növekedés, ezért szívesen és szinte kötelező jelleggel sokat kockáztatnak. Az Uber is az egyszerűségével tudta meghódítani a világot New Yorktól Szingapúron át (Budapest átmeneti érintésével) Bécsig.

Azoknak a hagyományos szereplőknek viszont, amelyek már komoly háttérrel rendelkeznek, két út maradt az új piacokra való hatékony belépésre: bevásárolják magukat az új üzletágakba, és már sikeres kezdeményezéseket szereznek meg, mint például a Microsoft és a LinkedIn esetében. Vagy új céget alapítva, a nulláról vágnak bele az üzletbe, mint a Google az önvezető autók esetében.

A megváltozott igényeknek megfelelő átalakulással és a lapos szervezeti felépítéssel a vállalatok azonban sok esetben át is adják a gyeplőt a vásárlónak. Ő határozhatja meg, hogy mire van szüksége, egyszerűbbé válnak a folyamatok, amelyeket végre kell hajtania, de egyben a felelősségből is több jut rá. A piramisrendszert jellemző ellenőrző rendszerek leépítésével ugyanis sokkal nagyobb esély van hibázni. A vállalatok által nyújtott biztonsághoz hozzászokott ügyfelek nyakába úgy kerül egyre nagyobb felelősség, hogy közben sok esetben nem edukálják őket erre.

A pénzügyi szektorban a legégetőbb a kérdés, mennyire engedhetjük meg azt, hogy az egyszerűség a biztonság kárára menjen. Egyértelmű felhasználói igény, hogy a kontrollt bizonyos mértékben számoljuk fel, de ha nincs meg a megfelelő vásárlói tudatosság, mint például a tranzakciók ellenőrzése vagy a limitek megadása, akkor veszélyes helyzetet teremtünk. A jelenben dől el, hogy az új rendszerekben hogyan alakítjuk ki az egyszerűség és a biztonság közötti egyensúlyt. Egyes fintech cégeknél aggasztóan kevés felelősségvállalást látunk, miközben az ügyfelek még a megszokott biztonsági szintekkel számolnak.

Az egyszerűség azonban nem lehet egyenlő a könnyelműséggel. A biztonság pedig nem szabad, hogy a paranoiával azonosuljon. Azzal, hogy az elmúlt évtizedekben a biztonságot garantáló szerepet töltötték be a pénzintézetek, az ügyfeleiket is figyelmetlenné tették. Ebbe a környezetbe pedig úgy érkeznek be az új szereplők, hogy az első lépéstől átengednek rengeteg döntést. A bizalom újra fel fog értékelődni, de olyan megoldásokra van szükség, amelyek egyszerre gyorsak és biztonságosak. Ebben a kérdésben a telekommunikációs cégek és a pénzintézetek a leginkább érintettek, de a piac természetéből adódóan a folyamatok az egész beszállítóláncra hatással lesznek. Az ügyfelek új igényei végső soron az egész ipart átalakítják majd.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.