BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
NGM

Átírás

2016.12.05., hétfő 05:00

Számtalan dolog bizonytalan az alig több mint egy hete aláírt bérmegállapodással kapcsolatban, egy dolog azonban már most biztos: a tavaszi költségvetés készítése mint olyan megbukott. Már tavaly év végén is voltak arra utaló jelek, hogy kevés értelme van bő hat hónappal előbb meghatározni a kiadási és bevételi tételeket, főként, ha az utolsó hetekben a gazdaságpolitikai irányokat is teljesen megváltoztatja a kormány (hirtelen sertésáfát csökkent és új lakásprogramot jelent be).

Egyetlen valós érv van a tavaszi költségvetés készítése mellett: az, hogy a vállalatok számára kiszámítható környezetet teremtsen a kormány, részben az előre bejelentett adófeltételekkel, részben a gazdaságpolitikai (piaci) környezet meghatározásával. Ha az év végi változások a főbb elemeket érdemben érintik, akkor a cégeknek ismét újra kell gombolniuk a kabátot – vagyis mindent fognak érezni, csak átláthatóságot és stabilitást nem.

Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter az idén júliusban, a költségvetés elfogadásának napján mondta el a Magyar Hírlapnak adott interjúban, hogy a kormány új csomagot készít a gazdaság élénkítésére. Ezzel rögtön egyértelművé tette: nem érdemes azokkal a feltételekkel számolni, amelyeket aznap szavaz meg a parlament.

A probléma ezzel nem csak hitelességi. A pénzügyi kormányzat tudatában volt annak, hogy a növekedési gondok orvoslására addig felkínált receptek (az állami beruházások erőltetése és az építőipar lakossági keresletének növelése) elégtelenek lehetnek – csak éppen az adott pillanatban nem volt meg a kellő információja ahhoz, hogy emellett bármi mást is lépni tudjon vagy merjen. Fél éve nem látszott, hogy a kedvező költségvetési folyamatok (leginkább az egyébként is brutális bérnövekedés miatt emelkedő bevétel) valóban tartósak-e. Ma már tudjuk, hogy a feszített munkaerőpiac nemcsak egyes részterületeken (a kereskedelemben és a mezőgazdasági idénymunkában), hanem a gazdaság egészében jelent bérnyomást. A vállalatok elkezdték vastagítani a borítékokat – nem kis részben persze reagálva arra is, hogy az állami szférában is igencsak erőteljes béremelés kezdődött el már tavaly is. Erre rátesz egy lapáttal a közmunka elszívó hatása, amit egyelőre nem sikerült érdemben csökkenteni.

Az is biztossá vált ugyanakkor, hogy ez a folyamat nem jár a termelékenység javulásával, vagyis a versenyképesség romlása változatlan feltételek mellett elkerülhetetlen. Ilyen helyzetben a járulékcsökkentés szinte kényszer – a vállalati szféra évek óta mondogatott könyörgése az idén év elején vált sürgető követeléssé. Az önmagában még nem baj, hogy ebből év végére lett csak valóság, a probléma a tervezés átláthatóságával, az egyeztetések és a társadalmi vita rövid idejével van.

Az a költségvetési tervezés normál menete, hogy a tavaszi elképzelések a nyár végére érnek tervvé és őszre kristályosodnak ki. Így jönnek az adatok, így van összerakva minden. A nemzetgazdasági tárca a tavaszi költségvetéssel nem csinált mást, mint hogy a gazdaságpolitikai tervezés – a konvergenciaprogram kötelező leadása – idejére előre hozta a parlamenti költségvetési vitát is. Erre két, politikai jellegű oka volt. Egyrészt az apparátusnak szokásává vált félévente módosítgatni az adótörvényeken (ami instabilitást visz a rendszerbe), és az állandó változtatásokra jó hivatkozást jelent a költségvetés. Másrészt a kiadási számok tavaszi meghatározása általában nagyobb óvatosságot követel meg, vagyis így feszesebb büdzsé elfogadására bírhatók rá a képviselők. Mindez kiegészítve a kabinetnek adott általános felhatalmazással (ha tartja a hiányt, tulajdonképpen úgy variál év közben a számokkal, ahogy akar) valójában kényelmes helyzetbe hozza a pénzügyi kormányzatot: képes kézben tartani a folyamatokat.

Ez a helyzet eredményezi azt is, hogy a bértárgyalásokon a kabinet tulajdonképpen simán vitte át az akaratát: az a minimálbér-emelés valósult meg, amit eredetileg gondolt, és olyan adócsökkentésekkel, amilyenekkel valójában korábban is számolt. A valós vita hiánya most egyetlen gondot okoz csupán: egyelőre senki nem tudja, pontosan mi is történik a megállapodás hatására, hiszen nem hangzottak el érvek és ellenérvek a vitában, nem születtek kiérlelt elemzések. Nem ismert a vállalatok reakciója: minden fizetési kategóriában a minimálbérhez hasonló ütemben emelnek, vagy lenyelik a járulékcsökkentést, esetleg a növekvő költségekre elbocsátásokkal reagálnak? Nem tudjuk, milyen hatása van a költségvetésre és a gazdaságra mindennek – hiszen még a módosított makrogazdasági pályát sem ismerjük, nemhogy az új költségvetési számokat.

A valós hatásokat most is tavasszal kezdhetjük érzékelni, és valamikor a nyáron lehetünk biztosabbak az irányban, míg őszre tudhatjuk azt, kell-e változtatni. Most akkor jövőre mi értelme lesz tavasszal költségvetést készíteni?

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.