Pontosan nyolcvan évvel ezelőtt, 1939 júniusában – amikor a második világháború már vészesen közel járt – jelent meg a pécsi tanügyi fogalmazó, Lajos Iván könyve, amely a Németország háborús esélyei a német szakirodalom tükrében címet viselte. A könyv, amely később Szürke Könyvként hívta fel magára a hazai és a nemzetközi figyelmet, merész megállapításokat, jóslatokat tartalmazott: ha a németek kirobbantják a következő világháborút, el is fogják veszíteni, mivel a franciák, az angolok, a szovjetek, sőt még az amerikaiak is idővel szövetséget kötnek egymással Németország ellen.
A több tízezres példányszámban kiadott, hat nyelvre lefordított, kilenc országban megjelent Szürke Könyv legnagyobb erőssége, egyben kikezdhetetlenségének alapja, hogy a német gazdasági lapokból és diplomáciai iratgyűjteményekből kiválogatott forrásokból merített. A szerző megadta a több száz idézet pontos forrását is, ezzel megelőzte a források hitelességének megkérdőjelezését –
nem véletlenül, hiszen a kiadást követően számos szélsőjobboldali és kormánypárti szereplő és médium kísérelte meg lejáratni, hitelteleníteni a szerzőt.
Az előrejelzéseket – különösképpen a bizonytalan makrogazdasági környezetben – mindig is nagy érdeklődés övezte, hiszen a gazdasági célkitűzések, az üzleti tervek és a stratégiaalkotás kapcsán az egyik legfontosabb támpontnak számítanak. Az üzleti terveknek alkalmasnak kell lenniük a hosszú távú folyamatok leképezésére, a potenciális üzleti lehetőségek számbavételére, a stratégiai célokhoz szükséges lépések felmutatására, az időkeret, az erőforrások, valamint a meglévő és a várható üzleti eredmények felsorakoztatására, hogy a folyamat végén egy jól körülhatárolható gazdasági döntés születhessen.
A belső tervalkotás mellett legalább ugyanennyire meghatározó szerepet tölt be a piackutatás és -felmérés. Érdemes a piacot alaposan, körültekintően átvizsgálni, majd a róla alkotott ismereteket elmélyíteni – ha ezt szakszerűen végzik el, biztosíthatják egy adott termék vagy szolgáltatás sikerét és népszerűségét, ezzel együtt pedig a terméket előállító vállalat növekedését.
Lajos Iván példája pedig megmutatta, hogy mindehhez nem kell közgazdaságtan-professzornak lenni.
A tervezés a tulajdonosok és a hitelezők döntési alapját képezi, egyúttal a vállalat értékének felbecsülését és a már megállapított vállalatérték állandóságának tesztelését is szolgálja. A tervek éppen ezért a cégalapítás, a hitelfelvétel, a fejlesztés, a kapacitásbővítés, a terjeszkedés, a stratégiaalkotás, sőt még az újonnan megvalósuló befektetések esetében is kulcsfontosságú szempontnak számítanak.
Bár esetenként beválnak, sajnálatos módon nem mindig adnak pontos, megbízható képet a jövőről: legyen szó nemzetközi, országos (makro-) vagy vállalati (mikro-) méretű tervekről, kritikus tényező az előrejelzések pontossága, megbízhatósága – a tervek és a megvalósult számok között alkalmanként nagy eltérések tapasztalhatók.
A megbízhatóság, ezáltal a hosszú távú stabilitás, a jövedelmezőség eléréséhez a prognózisok alapos kidolgozására és a lefektetett módszertan ésszerű alkalmazására van szükség:
ennek fenntartása megköveteli, hogy az adott vállalat folyamatosan frissítse saját üzleti tervét.
Az alaptervben a jól megszokott éves változat ellenében érdemes a vállalati működésben jelentkező aktuális változásokra azonnal reagálni, azokat integrálni kell a további lépések megtétele előtt, ellenkező esetben hamar elavulttá válhat.
Erre szolgál jó példával a következő helyzet: ha egy nehéz helyzetben lévő vállalkozás elbocsátásokat hajt végre, a döntés hatása rövid időn belül, akár azonnal érzékelhetővé válik, és a vállalat további működésének érdekében sürgősen meg kell változtatni egyebek között a tervszámokat. Legyen szó azonban bármilyen vállalkozásról, fontos, hogy az üzleti dokumentumok könnyen értelmezhetők és aktuálisak legyenek:
ehhez sok esetben a meglévő célok újrafogalmazása és új, reális célok kijelölése szükséges.
Az egyértelmű célkitűzés, a potenciális kockázatok azonosítása és kijelölése egyúttal a prognózis hitelességét is növeli.
A magyar mikro- és kisvállalkozások túlnyomó többsége ritkán vagy egyáltalán nem tervez. Legfeljebb, ha külső körülmények (például hitelfelvétel vagy befektető) rá nem kényszerítik. Pedig a tervezés nemcsak a jövőre vonatkozóan nagyon hasznos, a tulajdonost és a menedzsert a múltbeli tevékenység értékelésére is rákényszeríti. Az említettek mindegyike használ okostelefont, ez a közösségi média használatán túl alkalmas az üzleti folyamatok nyilvántartására, sőt – nem túlzás – a tervszerű tevékenység támogatására, üzleti tervezésre is.
Ez a jelen, amelyet a jövő előmozdítására kell felhasználnunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.