Akaratlanul is tanulságos bepillantást engedett működésébe a Facebook és az Instagram július elején. A közösségi oldalak átmeneti üzemzavara miatt a képek feltöltése akadozott, a felhasználók pedig számos alkalommal tapasztalták: a feltölteni kívánt fényképek helyén az image may contain (a képen ez lehet) üzenet jelent meg, amely meglehetősen pontosan eltalálta a tényleges tartalmat.
Bár sokaknak ez meglepetés lehetett, valójában az MI az üzleti életben már régóta jelen van.
Az Instagram például több mint három éve használja a technológiát.
A képek azonosítása, a dokumentumok feldolgozása, a személyre szabott szolgáltatások biztosítása terén a gép rendre jelesre vizsgázik, és nagyban hozzájárult és hozzájárul a közösségi oldal(ak) mellett a Google, az Amazon vagy a Netflix sikereihez.
A legnagyobbakat persze sokan ismerik, de ők valóban csak a jéghegy csúcsát képezik. A The Economist Intelligence Unit felmérésében 360 szervezetet kérdeztek meg, és ezek kétharmada azt válaszolta: alkalmaz MI-megoldásokat, és azok jelentős mértékben javítják üzleti eredményeit. Sőt már itthon is megjelent, és növekvő számban lehet találkozni e technológiával a mindennapi életben, de még ne szaladjunk előre!
Lássunk néhány inspiráló példát az üzleti élet különböző területeiről, a nagyvilágból.
A GlaxoSmithKline a vakcinákat övező aggodalmakat csökkenti azzal, hogy e technológiával olvassa a szülői megjegyzéseket a különböző fórumokon. A PayPal MI-alapon dönti el, hogy ki a jó és ki a rossz ügyfél, de ezzel a módszerrel szűri ki a tisztességtelen kereskedőket és az illegális forgalmazókat is.
Az amerikai BoodsKapper Inc. célja a hajléktalanok lakhatáshoz juttatása.
A társaság virtuális munkatársakat állított csatasorba: a gyakorta féléves várakozási időt sok esetben néhány napra sikerült csökkenteniük. A Caterpillar török partnere, a Borusan CAT szintén MI-algoritmust alkalmaz, hogy a megvásárolt gépek hibáit már egy hónappal azelőtt ki lehessen szűrni, hogy azok ténylegesen megjelennének. A pénzügyi – és sok más – területen szolgáltatásokat nyújtó Citco tranzakcióinak 92 százaléka automatizált ugyan, de a fennmaradó 8 százalék ellenőrzéséhez ezer alkalmazott munkájára volt szükség.
Ezt a manuális munkát sikerül – a várakozások szerint rövid időn belül – tizedére redukálni egy MI-megoldás segítségével.
A több mint hatvanezer terméket forgalmazó svájci Coop Cooperative a pazarlás visszaszorítását és a hulladék mennyiségének csökkentését érte el a múltbeli adatokat elemző és valós idejű információkat nyújtó MI-megoldásnak köszönhetően. A klímaberendezésekről ismert japán Daikin a minőség-ellenőrzés területén vetette be – aminek eredményeként nem csupán a hatékonysága nőtt, de a költségei is csökkentek.
A drónok által készített felvételek elemzésével az intelligence AG képes a parlagfű felbukkanását időben észlelni, hatékonyabbá téve ezzel az ellene folytatott küzdelmet. Van olyan őserdő, ahol az illegális fakivágások helyét AI-alkalmazás jósolja meg a környezet megváltozó hangjaiból. A holland Proxcellence MI-alapon működő That is Me szoftvere az ország mintegy 270 ezer Alzheimer-kóros betegének segít az emberi kapcsolattartásban, megkönnyítve ezzel a családtagok életét és az ápolók munkáját is.
A példákból nyilvánvaló: az MI-alapú megoldások nem fenyegetnek a sci-fikből ismert hatalomátvétellel, hanem éppenséggel az emberi életet, a mindennapi ügyeinket könnyítik meg.
Magyarország elemi érdeke, hogy ne maradjon le ebben a globális versenyben.
Több ország elkészítette az MI-vel kapcsolatos alapdokumentumát, megközelítési módját. Magyarországon az innovációs és technológiai miniszter kezdeményezésére alakult meg a Mesterséges Intelligencia Koalíció, amelynek célja, hogy „Magyarország a mesterséges intelligencia fejlesztésének és alkalmazásának terén kerüljön az európai élvonalba”, és vegyen részt az ország MI-stratégiájának kialakításában. A tét nagyságát, az MI jelentőségét jól jelzi, hogy egyes vélemények az internet megjelenéséhez hasonlítják.
A Mesterséges Intelligencia Koalíció – amelynek már az SAP is a tagja – további célja, hogy felkészítse az érintettek, így az üzleti szereplők legszélesebb körét is az ilyen megoldások elfogadására, használatára. Jó hír, hogy az innovatív vállalatok már itthon is elindították az MI-alapú projekteket, és
ezek ösztönzést, ötleteket adhatnak az MI kapcsán még óvatosabb, érdeklődő cégeknek.
Jó néhány példáról a koalíció honlapján lehet olvasni – pár ezek közül: e technológia segítségével előzik meg a sorban állást a Rossmann drogérialánc üzleteiben, az E.ON az áramvezetékek ellenőrzésénél veti be, és egyre több chatbottal találkozunk a hazai weboldalakon. Számtalan hazai munkahelyen már elérhető a beépített MI-képesség az olyan üzleti rendszerekben is, amelyek a beszerzést, a HR-t, a marketinget vagy éppen a vállalatirányítást segítik – már csupán használni kell ezeket.
Ezek a megoldások úgy teszik intelligensebbé a cégeket, úgy segítik hatékonyabban kihasználni az erőforrásaikat, hogy közben az alkalmazottakat, éppúgy, mint az ügyfeleket, előnyösebb helyzetbe hozzák. Ez egybecseng a technológia eddig tapasztalt fejlődésével a történelemben, amely egyre nagyobb kényelmet, hatékonyságot és jólétet biztosított az emberek számára. Ezt várhatjuk a mesterséges intelligenciától is.
Nem nekem, magadnak tanulsz
– ezt a gyerekeinknek továbbra is joggal mondhatjuk, de a gépekre éppen ennek az ellenkezője igaz: ők bizony nekünk, a mi, azaz az emberiség javát szolgálva tanulnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.