Az elmúlt időszakban szakaszhatárhoz érkezett a zöldfinanszírozás ügye Magyarországon. Fontos törvények meghozásával és további hatósági intézkedésekkel új kereteket adott a zöldügynek általában, ezen belül a zöldfinanszírozásnak az Országgyűlés és a Magyar Nemzeti Bank.
Szintet léptek a hazai pénzintézetek is, és a társadalmi felelősségvállalási (CR) stratégiájuk mellett a „zöldítés” egyre inkább megjelenik az üzleti tevékenységük részeként is, a portfóliódöntéseket is kezdi meghatározni.
Az Országgyűlés júniusban fogadta el a klímavédelmi törvényt, amely az EU törekvéseivel összhangban 2050-re irányozza elő a klímasemlegesség megvalósítását az üvegházhatású gázok kibocsátásának nullára csökkentésével és a megújuló energia részarányának növelésével.
Emellett megszületett a nemzeti energiastratégia és a nemzeti energia- és klímaterv, valamint a nemzeti adaptációs stratégia is, amelynek célja annak felmérése, hogy a klímaváltozásnak milyen társadalmi, gazdasági következményei lesznek.
Az első magyar zöldállamkötvény-kibocsátás 2020. június 2-án megtörtént. A kötvénytender kifejezetten sikeres volt, a felkínált másfél milliárd eurós keretet ötszörösen jegyezte túl a piac, így a hozam is 50 bázisponttal, azaz fél százalékponttal alacsonyabb volt a hasonló kötvények hozamánál.
A kötvényből az ENSZ fenntartható fejlődési céljainak megfelelő fejlesztéseket finanszíroz a magyar állam, bár az sokáig vita tárgya marad még, hogy „mitől zöld a zöld”. Ennek kapcsán is látható, hogy a ténylegesen zöldpénzügyek finanszírozásának kialakulása érdekében (is) kulcsfontosságú annak egyértelmű és átlátható meghatározása, hogy mik felelnek meg a zöldkritériumoknak.
A Magyar Nemzeti Bank jegybankként és bankfelügyeletként egyaránt kiemelt stratégiai célkitűzésnek tekinti a környezetvédelmet és a pénzügyek zöldítését. A 2019 februárjában meghirdetett Zöld programjában az MNB szimbolikus lépésekkel, hatósági reformokkal és direkt pénzügyi megoldásokkal operált.
A jegybank csatlakozott a központi bankok és felügyeletek hálózatának zöldítéséért felelős szervezethez, hogy ezen keresztül megismertesse a legjobb módszereket és gyakorlatokat a magyar bankszektorral. Emellett megalapította a Zöld Pénzügyek
Díjat azoknak a pénzintézeteknek, amelyek a legnagyobb mértékben csökkentik saját ökológiai lábnyomukat.
A jegybank számos módon hirdeti a bankrendszernek, hogy a zöldítés nemcsak értéket teremtő és kockázatcsökkentő tényező, hanem üzleti alapon is kezelhető.
Ennek érdekében a tartalékain belül képzett egy kisebb zöldkötvény-portfóliót, amelybe kizárólag olyan kötvények kerültek, amelyek megfelelnek a nemzetközi zöldsztenderdeknek, vagyis amelyben a kibocsátó a forrást kifejezetten olyan fejlesztésekre fordítja, amelyek környezeti értelemben hasznosnak minősülnek.
Az MNB emellett transzparensen méri és éves jelentésében közzé is teszi saját ökológiai lábnyomát, és erre biztatja a bankrendszer szereplőit is.
A fentieket megerősítendő, az MNB meghirdette a kedvezményes tőkekövetelmény programját a zöldlakáshitelekre.
Ez az első olyan központi intézkedés a magyar pénzügyi rendszerben, amely arra a felismerésre épül, hogy a környezettudatos, a klímavédelemre áldozó családok és magánszemélyek kisebb eséllyel válnak fizetésképtelenné, mint ezzel nem foglalkozó embertársaik.
Ezt a hipotézist az MNB szerint egyre több empirikus adat támasztja alá, ezért lehetővé tette, hogy a kifejezetten kis energiakibocsátású lakásokra hitelt felvevők hitelei után a bankoknak kisebb tőkét kelljen képezniük. Emellett az MNB azzal is érvel, hogy az ilyen lakások a jövőben piacképesebbek is lesznek, mint gyenge energiahatékonyságú társaik, ezért fedezetként is jobban funkcionálnak, válságos időkben is jobban értékesíthetők lesznek.
De hatékony zöldpénzpiac nem létezhet zöldtőkepiac nélkül! Ennek megvalósításában a kormányzat és az MNB legfontosabb partnere a Budapesti Értéktőzsde.
A BÉT tavaly csatlakozott a fenntartható értéktőzsdék nemzetközi felhívásához, és az a célja, hogy a kibocsátókkal és a befektetőkkel összhangban a börzén nagyobb súlyt és átláthatóságot adjon a fenntarthatóságnak.
A felhíváshoz csatlakozó tőzsdék olyan útmutatót dolgoznak ki a kibocsátóknak, amely tételesen tartalmazza a fenntarthatóság mérőszámainak számítási módját és az ezekhez kapcsolódó jelentési kötelezettségeket.
A létrejövő jogi kereteket és programokat olyan tartalommal kell feltölteni, amely üzleti értéket is teremt a piaci szereplők számára, mégpedig – pénzintézetekről és pénzpiacokról lévén szó – oly módon, hogy a zöldmegoldásokat és kedvezményeket bevezető szervezetek kockázata ne emelkedjen.
Erre eddig a legjobb példa az MNB kedvezményes tőkekövetelmény-programja a zöldlakáshitelekre, amely úgy teszi lehetővé a bankoknak az alacsonyabb kamat felszámítását, hogy közben nem növeli a hitelezési kockázatukat, és nem veszélyezteti a nyereségességüket sem.
Az ilyen és ehhez hasonló állami és piaci kezdeményezések belátható időn belül a zöldfinanszírozást az üzleti stratégia részévé emelhetik a magyar pénzpiacon, ezzel is segítve az elmozdulást a fenntartható gazdasági növekedés irányába.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.