A Facebookénál rosszabb évkezdést alighanem kevesen tudhatnak maguk mögött. A január 6-i washingtoni események kapcsán gyorsan felmerült az oldal szerepe: a közösségi háló nemcsak a szervezkedésben segített az amerikai törvényhozás épületét megtámadó társaságnak, de a Tech Transparency Project kutatói szerint katonai felszerelés vásárlására is buzdította a szélsőséges csoportok követőit.
Az Egyesült Államok politikai környezetét fenekestül felforgató események mögött természetesen nem csak a Facebookhoz hasonló mainstream közösségimédia-oldalak álltak. Ahogy John Thornhill, a Financial Times újságírója is kifejti, a Facebook csak egy elem volt egy erőszakra buzdító dezinformációs stratégiában, amelyben fontos szerep jutott a szélsőséges tartalmakat alig szűrő kisebb portáloknak– ilyen például az események miatt az Apple és Google alkalmazásboltjából, illetve az Amazon szervereiről törölt Parler. Thornhill szerint a közösségi média mellett a tévécsatornák és az újságok felelőssége sem elhanyagolható, egy tavalyi harvardi kutatás pedig alátámasztja az utóbbiak szerepét az álhírek terjesztésében.
A mainstream közösségi média indirekt módon hatással van a tradicionális média és a Parlerhez hasonló kisebb szájtok működésére is. Mivel számos sajtóorgánum olvasottsága függ a közösségi média felől érkező látogatottságtól, az előbbi pénzügyi értelemben is függ az utóbbitól, nem meglepő tehát, hogy egy tavalyi francia kutatás szerint a Twitter nemcsak a hírek fogyasztásának módjára van hatással, hanem arra is, hogy egyáltalán miből lesz hír. Ahogy pedig a The New York Times 2019-es kutatása is rámutatott,
a YouTube sokszor egyfajta kapudrogként működik: az itt radikalizált felhasználókat könnyebben csábítják magukhoz a szélsőségesebb tartalmakat kínáló oldalak.
A digitális platformokra zúduló össztűz ezen szempontok alapján jogos. A közösségi médiából származó problémákra adott megoldási javaslatok többsége azonban véleményem szerint önmagában vagy nem hatékony, vagy nem kivitelezhető, vagy lehetetlen róla megállapodni.
Vegyük például Trump kitiltását a Twitterről és a Facebookról, ami a republikánusoknak, de sok demokratának sem tetszett – sőt, maga Jack Dorsey Twitter-vezér szerint ez is veszélyes precedenst teremthet.
Bár a két oldal egyetért a tech óriások piaci erőfölényét tekintve, az előbbiek szerint a fő probléma az, hogy Trump kitiltása nem összeegyeztethető a szólásszabadsággal, míg az utóbbiak többsége a tartalom szigorúbb moderálására esküszik.
A digitális platformokon megjelenő tartalom ellenőrzésének növelése – akár az állam, akár az érintett cégek által – egész egyszerűen túl kényes kérdés ahhoz, hogy gyors politikai konszenzus szülessen róla. Ahelyett tehát, hogy megpróbáljuk eldönteni, ki tilthat le kit és miért, a szélsőséges vagy félrevezető tartalmak által okozott kár minimalizálása céljából hatékonyabb lenne a tartalom mennyiségét és terjedési sebességét korlátozni.
Az érintett platformok e téren tett saját próbálkozásai elégtelenek: hiába igyekeznek kiszűrni a koronavírussal kapcsolatos valótlan állításokat, az ilyenekkel tele van az internet, az MIT kutatóinak vizsgálata szerint pedig az álhírek eleve sokkal gyorsabban terjednek a valós információknál. A folyamatosan növekvő dezinformációlavina megállítására tett kísérlet legjobb esetben is szélmalomharc.
Hasonlóan kevésbé lenne hatékony az 1996-os Communications Decency Act sokak által emlegetett 230-as cikkelyének megszüntetése. A hírhedt jogszabály védelmet biztosít a platformoknak a rajtuk található tartalom miatti perek ellen, eltörlése azonban a nyakatekert jogi háttér miatt az álhírek visszaszorulása helyett végeláthatatlan pereskedéshez vezethet Tim Wu, a Columbia Egyetem jogászprofesszora szerint.
Ahogy a Világgazdaságban tavaly megjelent cikkemben kifejtettem, a demokratikus intézmények leépítése, csakúgy, mint a velünk egyet nem értőkkel folytatott diskurzus hiánya és mentális egészségünk aláaknázása, egyfajta társadalmi költség, negatív externália.
Ha mindezt el akarjuk kerülni, akkor úgy kell megváltoztatnunk az externáliát létrehozó, a célzott hirdetésekre és az ezeket adatokkal kiszolgáló tartalomra épülő üzleti modellt, hogy figyelembe vegye – internalizálja – a költséget. Ennek egy bevált módja az adóztatás.
A Nobel-díjas közgazdász, Paul Romer javaslata szerint
a digitális platformokat a rájuk kivetett adóval lehetne változásra bírni: a Facebookhoz hasonló cégeknek érdekükben állna eltávolodni az adó miatt már kevésbé profitábilis célzott hirdetésektől és ezzel együtt az adatfolyam mértéktelen felduzzasztásától is.
Az ilyen típusú adók nem a bevételszerzésre, hanem valamilyen társadalmilag káros tevékenység mérséklésére irányulnak, legyen az a légszennyezés vagy a dohányzás. A közösségi média esetében a célzott hirdetésekből származó bevétel után fizetendő adó az ilyen reklámokhoz elengedhetetlen adatgyűjtés anyagi megtérülését csökkentené, ezáltal visszaszorítva a szektor állandó online jelenlétre, posztolásra és az egyre több tartalomra épülő üzleti modelljét. Egy ilyen adó a leggyorsabban terjedő, a felhasználói figyelmet leginkább lekötő és a platform számára a hirdetések miatt igen értékes tartalmakat szorítaná vissza elsősorban, például az álhíreket és összeesküvés-elméleteket.
A digitális platformok nagy piaci erőfölényük miatt valószínűleg át tudnák hárítani ezt az adót az oldalukat használó hirdetőkre, véleményem szerint ezért célszerűbb, ha az adó rögtön őket sújtaná, a verseny élénkítése érdekében a bevétel szerint sávosan növekvő kulcsokkal.
A végkifejlet szempontjából mindegy, ki fizet: a hirdetőknek alacsonyabb megtérülést kínáló célzott reklámok veszítenének vonzerejükből, a reklámok emiatt esésnek induló értéke pedig végső soron befolyásolná a platformok működését.
A célzott hirdetések leértékelődése hatásosabb lenne erősebb reklámpiaci versenyben. Ezért kedvező jel, hogy tavaly decemberben az Egyesült Államok tíz szövetségi állama beperelte a Google-t, mert szerintük a cég szisztematikusan visszaél a reklámpiaci értéklánc (hirdetések algoritmikus vásárlása, eladása és reklámtőzsde működtetése) minden szintjén kiépített erőfölényével. Az Európai Bizottság pár napja jelentett be vizsgálatot az ügyben.
Hasonlóan lényeges az átláthatóság a tartalom moderálásában és az algoritmusok használatában. Sőt, maga a verseny is képes javítani a felhasználói adatbiztonságot: a Yale-en kutató Dina Srinivasan szerint
a Facebook pont azzal tudta legyőzni korai riválisait (például a MySpace-t), hogy kevésbe figyelte meg a felhasználóit, mint a konkurencia, hogy aztán, a piaci dominancia megszerzése után, szépen lassan leépítse a felhasználói adatbiztonságot.
Összefoglalva, politikusok és szabályozók hadai próbálják most egymást túlharsogva megtalálni a Facebook-egyenlet megoldását, vagyis a közösségi média által okozott társadalmi károk csökkentésének módját. A klímaváltozás elleni harcból vett analógiával élve azonban tudjuk, hogy bár az újrahasznosítás fontos, a káros anyagok kibocsátása legjobban a fogyasztás mérséklésével csökkenthető. Ne a közösségi média jelentette egyébként hasznos társadalmi tér ex post megtisztítására törekedjünk tehát, hanem arra, hogy ne szennyezzük be ex ante.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.