OKTATÁS. Jelentős mozgásteret biztosítana a kormány által tervezett egymillió munkahely betöltésére a hazai szakképzetlen munkaerő integrálása a piacra – hangsúlyozta tegnap az Ipartestületek Országos Szövetsége (Iposz) által rendezett szakmai konferencián Szilágyi János. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara oktatási igazgatója szerint ez csak egy új, cég- és munkahelybarát adórendszer, valamint a szakképzés gyökeres átalakításával valósulhat meg.
Az alapkészségek hiánya, a tanulás iránti érdektelenség, a fizikai munka elutasítása – csak néhány azon problémák közül, amelyek komoly gátjai a hazai szakképzés fejlődésének. Ezek mellett szinte örök vitatéma, melyik életévben kezdődjön meg a hallgatók szakképzése, a szakértők szerint ugyanis hazánkban nem szerencsés megoldás, hogy a diákok 16 évesen kezdik ilyen irányú tanulmányaikat. Szilágyi hangsúlyozta, a gazdaság fejlődésének szempontjából az oktatás hatékonyságának és minőségének kellene meghatározó tényezőknek lennie, nem pedig annak, meddig tartják a diákokat az iskolában. Éppen ezért az MKIK és az Iposz is azt javasolja: a szakképzés a 8. osztály elvégzése után kezdődjön, és jóval több gyakorlati elemet tartalmazzon.
Ezzel gyakorlatilag a német, duális szerkezetű szakképzési rendszert adoptálnák. Ám míg Németországban a tanulók kétharmada vesz részt duális képzésben, addig nálunk az arány 23 százalékra tehető. A szakértők optimista előrejelzései szerint egy átfogó reformmal is csak a fiatalok 30-35 százalékát lehetne bevonni a duális rendszerű szakképzésbe, ez még mindig jócskán elmaradna az EU 60 százalékos átlagától.
A kormány még az idén a parlament elé vinné a szakképzés reformját, amelynek keretében többek között átalakulna a képzés szakmai tartalma, egyszerűsödnének a vizsgakövetelmények, és szakmák szerint differenciált iskolai normatív finanszírozási rendszert vezetnek be. Mindez azonban egyelőre csak terv, a kormány még várja az iparkamarák és a szakmai szervezetek javaslatait. HM
a gazdaság fellendülését segítő gazdaságpolitikára
a szakképzési feladatok ellátására alkalmas országos munkaadói és szakmai szervezetek helyének és szerepének kijelölésére
a szakképzés ügyéről rendszeres, érdemi párbeszédre
az előre hozott szakképzés támogatására, amelynek keretében a 8. osztály után kezdődne a hároméves oktatás
a gazdaság fellendülését segítő gazdaságpolitikára
a szakképzési feladatok ellátására alkalmas országos munkaadói és szakmai szervezetek helyének és szerepének kijelölésére
a szakképzés ügyéről rendszeres, érdemi párbeszédre
az előre hozott szakképzés támogatására, amelynek keretében a 8. osztály után kezdődne a hároméves oktatás
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.