Nehéz éven vannak túl a magyarországi autószerelők, vállalkozásaikat a koronavírus-járvány különösen megviselte. Az elöregedő szakmából sokan kiestek, átmentek más területre dolgozni, több munkatársukat pedig épp a Covid miatt veszítették el. Háromezer autószerelő hiányzik az országból, az utánpótlás pedig nehézkes.
„A miénk volt a kevés olyan szakma egyike, amelynek a járvány alatt is folyamatosan működnie kellett. Hiszen bár sokan letették a karantén alatt a kocsijukat, és kevesebb jármű volt az utakon, mások épp ekkor vették elő az autójukat, például a nyugdíjasok” – mondta a VG-nek Spindler Tibor, az Autószerelők Országos Egyesületének (AOE) elnöke. Szerinte nehéz megmondani, hogy hány autószerelő működik az országban.
A hivatásosak száma 10 ezer körülire tehető, de nagyon sokan feketén, bejelentés és engedélyek nélkül dolgoznak. Sok műhely egyébként magánból társas vállalkozássá alakult át, hogy át tudja vészelni a járványt.
„Igen magas az autószerelők átlagos életkora. Egy meghalt iparostársam műhelyét például a család nem tudta továbbvinni, ezért bezárták. Nagyjából háromezer olyan autószerelő hiányzik ma az országból, aki tud és akar is dolgozni. A szakképzési törvény viszont nem segíti az utánpótlást, a fiatalok is inkább a gyárakba mennek el összeszerelőnek, nem pedig a szervizekbe, műhelyekbe” – tette hozzá az elnök. Elmondása szerint a műhelyek igen leterheltek, ezért egyes, nem sürgősségi munkákat már csak két-három hetes határidővel tudnak vállalni. Az olyan problémát persze soron kívül előreveszik, amely miatt nem közlekedhet az autó.
„Az okmányok érvényességének a veszélyhelyzeti meghosszabbítása miatt sok olyan autó van az utakon, amelyet évek óta nem látott szerelő.
Most is jönnek olyan kocsik, amelyeknél rettenetes dolgokat látunk, és nem merjük őket kiengedni újra forgalomba, mert életveszélyesek” – mondta Spindler Tibor. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egy év alatt 9,1 százalékkal emelkedtek a járműszerelési költségek Magyarországon. Az AOE elnöke ezt azzal indokolta, hogy az infláció őket sem kímélte, ezért kellett beépíteniük a drágulást az áraikba.
„A béremelkedés mellett az ellátási gondok is hatással vannak a szakmára, az árakra, például nagyot szűkült az alkatrészpaletta.
Míg néhány éve még három-négy gyártó más-más árain lehetett válogatni az alkatrészek között, most már annak is örülünk, ha valamelyik üzlet egyféle lengéscsillapítót le tud szállítani a korábbiaknál jóval drágábban. Uniós összevetésben egyébként még mindig a sor végén kullogunk az autószerelési díjak alapján” – húzta alá.
Az AOE elnöke nem számít arra, hogy 2022-ben nagy változás lenne a szakmában, bár most, az év végén és a jövő év elején jóval nagyobb lehet a terhelés. Egyrészt az ünnepek alatt sokan elővették az autójukat, azokat át kellett vizsgálni, az év első hónapjaiban pedig várhatóan pótolják az eddig halogatott műszaki vizsgáztatást is. Ez utóbbi kapcsán Spindler Tibor külön kiemelte, hogy az autósok ne féljenek elvinni kocsijukat átvizsgáltatni, mert mindenkinek érdeke a balesetmentes közlekedés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.