Az internet-hozzáféréssel rendelkező hazai vállalatok kétharmada a vezetők saját bevallása szerint sem készült fel kellőképp a világháló felől érkező veszélyekkel szemben, s minden harmadik cég rendszere nyitva áll a vírusok és a behatolási kísérletek előtt - derül ki a BellResearch elektronikus biztonsági tanulmányából.
Az internet fenyegetéseivel, károkozó programokkal, betörési kísérletekkel és egyéb veszélyforrásokkal szemben a reprezentatív kutatásban vizsgált, hozzáféréssel ellátott vállalatok informatikai vezetőinek mindössze 8 százaléka tartja cégét igazán felkészültnek, s csupán további negyedrészük érzi magát többé-kevésbé védve - a vállalatok kétharmada azonban komoly hiányosságokról számolhat be az információbiztonság területén. A helyzet a meghatározó súlyú, 1-9 PC-vel bíró körben a legkedvezőtlenebb, a tudatosság a számítógépes munkaállomások számának növekedésével fokozódik. A száznál több gépet birtoklók szegmensét biztatóbb arányok jellemzik: itt a vezetők 71 százaléka sorolta szervezetét a legalább részleges felkészültséget jelző kategóriákba.
A számítógéppark nagysága és az informatikai kultúra közötti összefüggés az adatbiztonsági alkalmazások terén is tetten érhető. A kutatásban vizsgált számos megoldás között a hazai vállalati körben a legelterjedtebbnek a vírusvédelmi szoftverek számítanak. Ezek ismertsége a legkisebb cégek it-felelősei körében is közel teljes, ennek ellenére a szervezetek egyharmada továbbra is védtelen a kártevő programokkal szemben. Míg ötven darab számítógép felett gyakorlatilag minden vállalat lefedettnek tekinthető, a 10-49 PC-jű szegmensben a cégek 88 százalékánál, az 1-9 gépes körben viszont mindössze a szervezetek 64 százalékánál található valamilyen antivírus-alkalmazás.
A megoldások népszerűségi listájának második helyén a jelszavas védelem és a biztonsági archiválás áll, míg ezeket - tekintélyes lemaradással - a tűzfalak elterjedtsége követi. A száz PC feletti vállalatok közel mindegyike, s az 50-99 számítógépes kör 91 százaléka használ valamilyen hardveres vagy szoftveres hálózati határvédelmi megoldást, ám a kisebb gépparkok felé haladva a tűzfalak elterjedtségi mutatója meredeken esik, és a 10-49 PC-s szegmensben már csak a cégek 71 százaléka, az ennél kevesebb géppel rendelkezőknek pedig csupán egynegyede őrzi hálózatát, illetve gépeit - noha a megoldás ismertsége körükben is 75 százalékos.
Az internet - a web, az elektronikus levelezés vagy egyéb alkalmazások - nem megfelelő, illetve túlzott magán célú használata miatt az 50-nél kevesebb számítógépet birtokló hazai cégek túlnyomó részénél még nem kellett fellépni a munkavállalókkal szemben, ugyanakkor az 50-99 gépes hálózatok 23, míg a 100 PC feletti vállalatok 40 százalékánál már előfordultak ilyen esetek. A fejlettebb gépparkhoz tartozó magasabb arány mögött nem csak a "renitens" felhasználók előfordulásának nagyobb esélye áll; e szervezetek technikailag is felkészültebbek a vállalat informatikai erőforrásaival történő visszaélés kimutatására.
Az informatikai biztonság mellett a hálózati erőforrások optimalizálását és a munkahatékonyságot szolgáló URL-szűrés, a felhasználók által látogatható webhelyek korlátozása egyelőre csak a viszonylag kiterjedt gépparkkal rendelkező körben található meg jelentősebb arányban. A 100 PC feletti cégeknél már minden második, az 50-99-es körben minden harmadik vállalat használ ilyen megoldást, a 10-49 PC-vel bíróknak azonban csak 13 százalékánál található URL-szűrés, a legkisebb vállalkozásoknál pedig épp csak megjelent a megoldás.
A felhasználók által igénybe vehető sávszélesség felügyeletét, korlátozását lehetővé tevő alkalmazások terjedése az URL-szűrésnél is korábbi szakaszban jár. A legnagyobb gépparkkal rendelkező vállalatoknak mindössze egyharmadánál, illetve az 50-99 PC-s cégek ötödénél találunk ilyent. A sávszélesség hatékony megosztása a 10-49 gépes hálózatok esetében szintén feladatot jelenthet az informatikai vezetés számára, azonban e körben csak 8 százalékra tehető ezen megoldások penetrációja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.