BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

E-learning: pró és kontra



A 20 és 36 év közöttiek tanulási hajlandósága a legmagasabb, így az életen át tartó tanulás programjára várhatóan ők lesznek a legnyitottabbak. A legtöbben egyedül, otthon próbálnak új ismereteket elsajátítani, de egyre többen vannak, akik az internet segítségével tanulnak (lásd kördiagram) - derül ki a Számalk Rt. által készített felmérésből, amely a felnőttek tanulási szokásait vizsgálta.

Az interneten tanulók számának növekedését jelzi egy másik kutatás is, amely a számítógép-használat céljait vizsgálta, ezek szerint az internetezők 39 százaléka tanulásra használja a gépét. Az internetes tanulás növekedésével egyenes arányban nőhet az e-learning szerepe, amely elsősorban a papír alapú tanulás és a távoktatás didaktikáját alakíthatja át. Az internetes távoktatás előnyei közé tartozik a földrajzi távolságok áthidalása, a gyors képzésindítás, valamint a komplex gondolkodás fejlesztése is - állítja Zachár László, a Nemzeti Felnőttképzési Intézet igazgatója.

Kerék László, az OTP Bank képzésfejlesztési és oktatási tanácsadója szerint a negatívumokról sem szabad elfelejtkezni. Véleménye szerint a tananyagok magas fejlesztési költsége mellett a tanulás helyének és idejének meghatározása akadályozza az e-learning gyorsabb elterjedését. Szinte minden munkatársuk előtt ott van a gép, többségük azonban az ügyféltérben helyezkedik el. Két ügyfél között pedig nincs idő egy-egy e-learninges tananyag elsajátítására. A szakember szerint azoknál a munkavállalóknál szintén gondot jelenthet az elektronikus távoktatás, akik korábban nem vettek részt felsőoktatási képzésben, mivel náluk nem alakult ki az önálló tanulás készsége.

Segítheti viszont a népszerűsítést az internetes távoktatás felsőoktatásba való bevezetése. A Szegedi Tudományegyetemen például közel 55 kurzus zajlik távoktatási formában. Az egyéni tanulás, egyéni felkészülés jól támogatható e-learning módszerekkel - véli Majó Zoltán, a Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Karának oktatója. A szakember szerint egyéni tanuláshoz rövid, 20-40 perces tanulási egységeket kell alkotni ahhoz, hogy az elektronikus távoktatás hatékony tanulási forma legyen.

Az sem árt, ha ezek a tanulási egységek személyre szabottak. A tanulásban részt vevő minden bizonnyal elégedettebb lesz, ha azt a tananyagot kapja, amit elvár - állítja Gerlei Zoltán és Duchon Jenő, a Matáv Rt. oktatási központjának munkatársai, akik az e-learning környezetekkel szemben támasztott követelményekről írtak tanulmányt. Fontos, hogy az elvárt eredmények is a tanuló szükségleteihez illeszkedjenek.

Az e-learninges tananyagok használata egyelőre a munka világában a legelterjedtebb. Szakemberek szerint a munkatársak fejlesztéséhez, az "egységes" tudás kialakításához, a termékismeret mélyítésére egyaránt használhatók. Abban szinte mindenki egyetért, hogy az online tanulás módszere korlátlan lehetőségeket rejt magában, egyelőre azonban gyerekcipőben jár.









Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.