BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Felfutóban a digitális képkidolgozás

A technológiai fejlődés a fotókidolgozás területén is új piaci szegmenst hozott, amelyre a hagyományos filmek előhívására szakosodott hazai üzletek is gyorsan reagáltak. Napjainkban már nemcsak adathordozón, hanem az interneten is eljuttathatjuk hozzájuk fotóinkat.

Hazánkban a digitális kamerák - részben a Sulinet programnak köszönhetően - nagyon gyorsan elterjedtek: 2003-ban már a háztartások öt százalékában volt ilyen készülék, ez körülbelül 200 ezer gépet jelent. Az előrejelzések még ennél is bizakodóbbak: 2004-re a készülékek száma várhatóan megduplázódik (VG, 2004. június 25.). Ez azonban még mindig jóval elmarad az új technológia legnagyobb piacának számító Egyesült Államok adataitól: ott az idén előreláthatólag csaknem 15,7 millió gépet értékesítenek, s így várhatóan már a családok 40 százalékának lesz digitális gépe.

A digitális kamerák terjedésére időben ráéreztek a hagyományos filmek előhívására szakosodott üzletek is. A fotóboltok az új technológiát is felvették a kínálatba. A tapasztalatok azt mutatják, hogy a digitális fotózás hódolói közül egyre többen inkább profikra bízzák a megörökített emlékek papírra való rögzítését. A hazai adatok is ezt a képet tükrözik: a felhasználók 33 százaléka dolgoztatja ki képeit, míg mindössze 21 százaléka nyomtatja ki azokat otthoni készülékével - derült ki a Photo hall és a HP Magyarország megbízásából a TGI által készített felméréséből.

A felmerülő igényeknek megfelelően a hazai piacon is egyre több cég kínálja digitális képkidolgozási szolgáltatását, sőt az üzletbe bevihető adathordozók mellett már interneten is eljuttathatjuk hozzájuk fotóinkat. Az online kapcsolat a potenciális fogyasztókkal egyébként is nagyon fontossá vált ebben a piaci szegmensben, hiszen míg a teljes lakosság csupán 21 százalékának van otthoni internet-hozzáférése, addig a digitális kameratulajdonosok 58 százalékának. Ezt már több szolgáltató is felismerte, például a Photo hallnál 2002-ben a képkidolgozásokra szóló megrendelések csupán 10 százaléka érkezett a világhálóról, de 2003-ban az arány már 25 százalékra növekedett, és 2004-re várakozásaik szerint eléri az 50 százalékot is.

A képek előhivatásakor sok cég ajánlata közül lehet válogatni. A döntés megkönnyítésére összehasonlításképpen kiszámoltuk 36 képre az előhívás teljes költségét, azzal a feltételezéssel élve, hogy a fotók tulajdonosa budapesti, és nem sürgős számára a kidolgozás. (Ha gyorsan, vagy vidékre kérjük a képeket, a szállítási és expresszfelárak rárakódhatnak a végösszegre.) Az adatokból az látszik, hogy igen nagy a differencia a kidolgozás költségeiben, igaz, az ár nem minden, hiszen a jobb elérhetőség, a magasabb minőség ugyanolyan döntési tényezője lehet a választásnak.

Vizsgálatunk idején az eBolt Kft. FotoMAX divíziójának ajánlata volt a legolcsóbb. Mindez elsősorban augusztus végéig tartó nyári akciójának köszönhető, ámbár a kidolgozó egyébként szokásos díjaival is az alacsonyabb árkategóriába tartozik.

A Kodaknál a 10x15 centiméteres képekért kért 55 forintos egységár is kedvezőnek mondható a konkurensekhez képest, ám a szolgáltató legnagyobb vonzereje talán mégsem ebben rejlik. A jó minőség mellett a nagy partnerhálózat is a Kodak mellett szólhat: Budapesten több mint 30, vidéken pedig közel 60 üzletben várják mind a hagyományos, mind a digitális géppel elkészített képek gazdáit.

A szerényebb árakat és fejlett online szolgáltatásokat kínáló Fotomarketnél viszont hátrány, hogy a budapesti Lurdy Házon kívül nincs több üzlete. A 45 forintos kidolgozási díj ezért főként azoknak lehet csábító, akik egyszerre szeretnének sok képet kidolgoztatni.

A legmagasabb árat a Photo hallnál és a Fotexnél találtuk: mindkét cégnél 69 forintért tudjuk az interneten feltöltött képeinket 10x15 centiméteres méretben előhívatni. Ez egy 36 darabos kidolgozásnál akár 1000 forint pluszköltséget is jelenthet. Azt persze mindenkinek egyedileg kell eldöntenie, hogy a cégek által hangsúlyozott minőség, megbízhatóság és a könnyű internetes elérés megéri-e ezt a pótlólagos kiadást.

Nyaralás előtt sokakat érdekel, hogy a digitális képek kidolgozása drágább-e, mint a hagyományos fotóké. Tapasztalataink felemásak: a hagyományos és digitális kidolgozást egyaránt vállaló Kodaknál és Photo hallnál mindkét technológiával készített fotó előhívása ugyanannyiba kerül. A Rossmann drogéria-parfüméria hálózat viszont másképp áraz: hagyományos 36 kockás filmünkről 700-1200 forinttal olcsóbban kapjuk meg képeinket, mint ha digitálisan adnánk be azokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.