BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megrázó végeredmény: Elfeledkeznek kötelezettségeikről a szolgáltatók

Megrázó eredménnyel zárult a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) vizsgálata: minden egyes hazai internet-, telefon-, és mobilszolgáltató szerződései között voltak szabálytalanok, hiányosak. Jellemzően az előfizetők jogait és saját kötelezettségeiket felejtették ki a papírokból a társaságok.

Lesújtó tapasztalatokkal gazdagodott a Nemzeti Hírközlési Hatóság, miután az elmúlt két évben közel száz hazai hírközlési szolgáltató mintegy 15 millió előfizetőt érintő egyedi előfizetői szerződéseit (EESZ) vizsgálta. A vezetékes és a mobiltelefon, valamint az internet és a műsorelosztási piacon működő cégek között a hatóság egyetlen olyan szolgáltatót sem talált, amelynek szerződései teljes mértékben megfeleltek volna a jogszabályi követelményeknek.

A vizsgálat eredményeinek elemzésekor szembetűnő volt, hogy míg az előfizető adatait, valamint az előfizetőt kötelező feltételeket (például a szolgáltatás díját) teljes körűen rögzítették a hivatalos dokumentumok, addig az előfizetőt megillető jogok, illetve a szolgáltatót kötelező feltételek gyakran nem, vagy csak hiányosan szerepeltek bennük.

Az esetek több mint felében hiányoztak a hibabejelentéshez szükséges elérhetőségek, illetve a panasz megtételének lehetséges módjai. Ugyanilyen arányban nem szerepeltek a szerződésekben a szolgáltatás szüneteltetésére vonatkozó rendelkezések megszegése esetén az előfizetőt megillető jogok, a díjvisszatérítés rendje, valamint az előfizetőt megillető kötbér mértéke.

„Attól, hogy hiányoznak a szerződésekből, még ugyanúgy megilletik az előfizetőket a jogszabályok által előírt jogok” – nyugtatja meg a kedélyeket Márton György, az NHH szóvivője. Magyarán a hiányosságok nem mentesítik a szolgáltatókat a törvényi előírások betartása alól. A fogyasztók viszont nem tudhatnak arról, hogy vitás esetekben milyen jogok illetik meg őket, ha nincs erre vonatkozó rész a szerződésükben.

A legkevésbé rosszul a mobilszolgáltatók vizsgáztak: a három társaság szerződései a vizsgálati szempontok mintegy harmadában voltak hibás. A legrosszabb helyzettel az internetpiacon szembesültek a hatóság munkatársai: az ellenőrzött szolgáltatók a vizsgálati szempontok több mint felében elvéreztek.

Az NHH minden ellenőrzött szolgáltatót felszólított arra, hogy módosítsák a szerződésmintáikat. Amennyiben ezt nem teszik meg, egy újabb ellenőrzés során komoly bírságra számíthatnak. Ennek összege elérheti a társaságok nettó üzleti árbevételének a 0,25 százalékát is.

A múltbéli szerződéseket azonban nem kell újrakötniük a szolgáltatóknak – mondta el Márton György. Azok az ügyfelek, akik most kötnének szerződést, és abban nem szerepelnek a törvény által előírt pontok (amelyeket az NHH honlapján megtalálhatnak), nyugodtan felhívhatják a szolgáltató figyelmét a hiányosságok pótlására – tanácsolja a szóvivő. Amennyiben ezt ezután sem teszik meg a távközlési cégek, az ügyfelek az NHH-hoz fordulhatnak panaszukkal.

Amik nem hiányozhatnának a szerződésekből

- az ügyfélszolgálat és a hibabejelentő szolgálat elérhetősége és nyitvatartási rendje, illetve internetes honlapjának címe;

- a szerződés szüneteltetésének és a szolgáltatás korlátozásának feltételei;

- utalás arra, hogy az általános szerződési feltételek mely pontjai tartalmazzák a szerződésszegés jogkövetkezményeit, így különösen a szolgáltatás minőségére, szüneteltetésére vonatkozó rendelkezések megszegése esetén az előfizetőt megillető jogokat, a díjvisszatérítés rendjét, az előfizetőt megillető kötbér mértékét;

- a hibabejelentések megtételének, a számlapanaszok bejelentésének lehetséges módjai, utalás arra, hogy az általános szerződési feltételek mely pontjai tartalmazzák a hibabejelentések és a számlapanaszok elintézési rendjét, a karbantartási szolgáltatások biztosítására vonatkozó információkat;

- a szerződésmódosítás feltételei, az előfizető jogai szerződésmódosítás esetére

- a szerződés szüneteltetésének és a szolgáltatás korlátozásának feltételei;

- utalás arra, hogy az általános szerződési feltételek mely pontjai tartalmazzák a szerződésszegés jogkövetkezményeit, így különösen a szolgáltatás minőségére, szüneteltetésére vonatkozó rendelkezések megszegése esetén az előfizetőt megillető jogokat, a díjvisszatérítés rendjét, az előfizetőt megillető kötbér mértékét;

- a hibabejelentések megtételének, a számlapanaszok bejelentésének lehetséges módjai, utalás arra, hogy az általános szerződési feltételek mely pontjai tartalmazzák a hibabejelentések és a számlapanaszok elintézési rendjét, a karbantartási szolgáltatások biztosítására vonatkozó információkat;

- a szerződésmódosítás feltételei, az előfizető jogai szerződésmódosítás esetére

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.