A korai középkorban az evilági nőtársak szigorú bánásmódban részesülnek. Éva utódaiként a nőkkel szembeni gyűlölet és fóbia sújtotta őket.
A legdrasztikusabban ezt a befolyásos középkori egyházatya, Aquinói Tamás (1225–1274) fejezi ki. Szerinte a nő „valami hiányos és félresikerült”. Ezzel a papokat is döntés elé állítja: vagy a nőket, vagy az Istent szeretik.
Ritkán esik szó arról, hogy a cölibátus és a papi házasság tilalmának témáját majd 1000 éve vita övezi. A bresciai (olaszországi) püspököt papjai csaknem agyonverik, amikor kihirdeti az 1059-es lateráni zsinat határozatát, miszerint a papok többé nem köthetnek házasságot. A püspökök többsége ennél okosabban jár el; vonakodik közölni a rossz hírt közösségével.
1074-re rendeződik a helyzet, ekkor VII. Gergely pápa elrendeli, hogy azok a papok, akik nem élnek cölibátusban, többé nem léphetik át templom küszöbét. A házas papok áldása az istentisztelet során „átokká, imájuk bűnné” alakul. Amikor Johann von Rouen érsek közölni akarja papjaival Gergely pápa dekrétumát, megdobálják kővel, és kikergetik a templomból. Mások a pápát fenyegetik: ha nem változtat a nézetein, hát megnézheti, „honnan szed majd angyalokat a nép kormányzására a templomokban”.
Végül 1139-ben az általános érvényű cölibátus-törvény minden papi házasságot érvénytelenít. Az eredmény: kettős morál, amely hol diszkrét, hol nyílt. X. Gergely pápa 1273-ban önmérsékletre inti Heinrich von Lüttich püspököt: „Az ágyasod egy apácafőnöknő. Egy ünnepi alkalommal pedig azzal dicsekedtél az összes jelenlévő előtt, hogy 22 hónap alatt 14 fiút nemzettél”.
A pápák amilyen felháborodással elutasítják a papi frigyet, sőt a papnőket, olyan lelkesen instrumentalizálják Máriát – gyakran politikai megfontolásból. A törökök felett aratott győzelmekhez mindjárt három hálaadási ünnep is kapcsolódik.
A „Győzelem királynője” rózsafüzér-ünnepet V. Piusz pápa hívta életre azután, hogy a keresztény flotta 1517-ben megnyerte a lepantói tengeri ütközetet. „Mária neve napja”, amelyet XI. Ince pápa bevezetett be, azt ünnepli, hogy a törökök 1683-ban kivonultak Ausztriából. A „Fogolykiváltó Boldogasszony” ünnepe 1696 óta egy olyan lovagrend védelmezőjét tiszteli Máriában, amely a Balkánon harcolt „a hitetlenek” ellen, és kivásárolta a fogságból a keresztényeket.
Kevés lovag és katona tudhatta, hogy Mária, más néven Mariam, az iszlámban is tiszteletreméltó szerepet tölt be. A róla szóló 19. szúra a Korán egyik leghosszabb szúrája, és Máriát a Lukács evangéliumából vett idézetekkel Jézus anyjaként dicsőíti – Jézust a muszlimok nem Messiásnak, hanem prófétának tekintik. De Máriát, az asszonyt, akinek fia a szeretetet és az együttérzést hirdette, nem csak az iszlám elleni harcban használták fegyverként, hanem a „hamis” keresztények, a protestánsok elleni ütközetekben is. A harmincéves háborúban a rettegett Tilly gróf zászlaját például az altgöttingi madonna képe díszítette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.