BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Balatoni vízibusz bicikliseknek

A hatástanulmány szerint gazdaságosan üzemeltethető lenne a Fonyód és Badacsony között már hét éve tervezett második kompjárat. A Balatoni Hajózási Zrt. ugyanakkor kis lépésekben frissíti flottáját

„Az elmúlt év nemcsak a tavaly előttinél, de a terveinknél is jobban sikerült, annak ellenére hogy váratlan költségek is felmerültek: az alacsony vízállás miatt több kikötőben kotrást kellett végezni” – mondta el a Világgazdaságnak Horváth Gyula, a Balatoni Hajózási Zrt. (BH) vezérigazgatója.

A személyhajózás árbevétele 6, a kompjáratoké 9 százalékkal nőtt, így a társaság forgalma a tavalyi 1,82 után meghaladta az 1,9 milliárd forintot, és az előzetes adatok szerint a mérleg szerinti eredmény a tervezett 20 millió forint mintegy háromszorosa lesz.

A nem menetrendszerinti sétahajók, vagyis a vállalatok által vagy esküvőre bérbevett úgynevezett rendezvényhajók árbevétele az elmúlt évben mintegy harmadával csökkent, azonban ezt ellentételezte, hogy a szervezett hajókirándulások forgalma több mint ötven, a zenés sétahajóké pedig 14 százalékkal emelkedett.

Szeptember 28-án adták át a legújabb hajót, a 300 személyes, részben saját kivitelezésű Szigliget motorost. Miután tőkeínség miatt a flotta bővítéséről nemigen lehet szó, viszont a hat elavult vízibusz lecserélése sürgető lenne, a társaság kapott az alkalmon, amikor tavaly előtt híre jött, hogy Németországban van egy eladó félkész hajó. A Bodeni-tó egyik német hajógyára ugyanis csődbe ment, és így lehetőség nyílt arra, hogy a BH a befejezetlen, 300 személyes hajót 500 ezer euróért megvásárolja. A 40 méter hosszú és 7 méter széles hajót kalandos módon – közúton, a Duna-Majna csatornán, majd a Sión – hozták a Balatonra. A hajót a cég flottáját karbantartó hajójavító és -építő csapat a siófoki üzemben fejezte be. A Szigliget összesen 302 millió forintba került, míg ha újonnan vásárolta volna a cég, nem lehetett volna megúszni 450 millió alatt.

Amint Horváth Gyula mondta, a hajó szolgálatba állása lehetővé teszi a hat öreg vízibusz közül az egyik leselejtezését, valamint azt, hogy egy másikat kerékpáros turisták szállítására építsenek át a tavasz folyamán. A biciklis vízibusz a Fonyód-Badacsony és a Balatonboglár-Révfülöp vonalon viszi majd a kirándulókat. A beruházásra az bátorította fel a cégvezetést, hogy tavaly a kompokon szállított kerékpárok száma 24,8 százalékkal emelkedve meghaladta az 53 ezret.

Most 52-53 centiméteres a tó vízállása, de a hajósok remélik, hogy a havazás és az eső révén a vízállás meghaladja a 80 centimétert, így csak akkora gondot kell elhárítani, mint tavaly. Az új hajó, a Szigliget merülése ugyan elég kicsi, alig több mint egy méter, azonban vannak nagyobb merülésű egységek a flottában, és ezért ősszel hét kikötőben kotorni kellett a medret, hogy ne álljon le a forgalom. Az is biztos, hogy a kotrást hat másik kikötőben folytatni kell, ha kitavaszodik.

Lehet második járat

Gazdaságosan üzemeltethető lenne a Fonyód és Badacsony közti 5,5 kilométer megtételére 20 perc alatt alkalmas második kompjárat – állapította meg a hatástanulmány. Már a 2007–2013-as időszakra szóló Nemzeti Fejlesztési Tervben is szerepelt az új kompjárat létesítése a turizmus, valamint a közlekedési infrastruktúra fejlesztése céljából. A járat tehermentesítené az északi part menti 71-es utat. A hét évvel ezelőtti tervek szerint két új komp vásárlásával összesen 3 milliárd forintba kerülő projekt 2008-ra megvalósulhatott volna.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.