BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kétéves lemaradással kezdik az iskolát a pandémia gyermekei – végtelenül nehéz helyzetben a pedagógusok

Azok a gyermekek, akik 2020-ban születtek, hamarosan elkezdik iskolai pályafutásukat – a brit oktatási rendszerben legalábbis, a nulladik, azaz felkészítő évfolyamban. A pedagógusok kongatják a vészharangot, de a rendszer rugalmatlansága miatt egyelőre nincs reakció: hatalmas problémák vannak a pandémia alatt született gyermekekkel.

Napokon belül belépnek a brit iskolarendszerbe azok a gyermekek, akik a Covid-járvány miatti lezárások alatt születtek, illetve voltak pár hónaposak mindössze, ez pedig szinte megoldhatatlan nehézségek elé állíthatja a tanárokat – írja a The Guardian oktatási szakemberek véleményeit összegezve.

FRANCE - BACK TO SCHOOL
A középiskola végére behozhatatlan hátrányba kerülhetnek a pandémia gyermekei / Fotó: Hans Lucas via AFP

A brit lapnak nyilatkozó szakértőknek azokkal a gyermekekkel kapcsolatban már van tapasztalatuk, akik 2019-ben születtek, tehát nem egyből a karanténba cseppentek, de fejlődésük egy kardinális időszakát a négy fal közt kellett töltsék, és még ha láttak is embereket az utcán, őket is csak maszkban – így nemhogy a más emberekkel való viselkedés alapvető normáit nem sajátították el, de még mások mimikáját sem láthatták, hangját sem hallották: ennek pedig nagyobb hatása van a kisgyermekek fejlődésére, mint azt sokan gondolnák.

A The Guardiannek nyilatkozó tanárok és óvodapedagógusok kiemelték: részben a társas együttlétek hiánya, részben a szülők felkészületlensége következtében – amit a lezárások miatt sem az orvosok, sem más szakemberek nem vehettek észre – az öt év körüli korosztály minden korábbinál több problémát visz be a tanterembe. 

Köpködnek, harapnak, egymáshoz és hozzánk vágnak dolgokat, képtelenek kivárni a sorukat vagy csöndben maradni, de sokan még alapvető érzelmeiket sem tudják szavakba önteni. Mire belépnek az osztályterembe, kétéves lemaradásban vannak a normál fejlődési ütemhez képest

– mondta a lapnak egy pedagógus, hozzátéve, hogy a napokban az általános iskola „nulladik” osztályát (az első osztály előtti felkészítő évfolyamot) megkezdő kisdiákokkal kapcsolatos várakozásaik kifejezetten aggasztók.

A kilátásokat pedig az sem segíti, hogy a brit tanterv az oktatók szerint gyakorlatilag nem vesz tudomást arról, hogy ezeknek az önhibájukon kívül hatalmas hátrányból induló diákoknak mást és egészen máshogy kellene tanítani, mint az idősebb korosztályoknak. 

Nekik nem nyelvtant és fonetikai apróságokat kell tanítani, hanem alapvető érzelmi és szociális készségeket, például hogy hogyan kell kivárni a sorunkat, hogyan kell társaságban viselkedni, mivel ezek híján egész egyszerűen nincs mire építeni a tanteremben

– emelte ki a lapnak Ruth Swailes oktatási tanácsadó, aki kifejezetten a legfiatalabbak iskolakezdésének segítésére specializálódott, hozzátéve, hogy ha a látott problémákat az iskolarendszer nem tudja kijavítani, a középiskola végére már behozhatatlan lesz a szakadék a felkészült és a felkészületlen szülők gyermekeinek kilátásai közt.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.