Ha abból az alapállásból indulunk ki, hogy a nemzetgazdaságban gyakorlatilag három meghatározó jövedelemtulajdonos létezik
– az állam, a vállalkozások és a munkavállalók –, akkor bármilyen intézkedéssel, amely a közöttük meglévő viszonyokat rendezi át, s abban valamelyikük kedvezményezett, rövid távon a másik két szereplő valamelyike ugyanannyi veszteséget szenved el. Így a megítélés egyetlen és kizárólagos szempontja az lehet, hogy a jövedelemtulajdonosok közötti átrendeződés milyen hatásokat indít el, milyen többlethozadék remélhető, amely már ténylegesen megnöveli a jövőbeni elosztható jövedelmeket.
Mindezt azért érdemes előrebocsátani, mert a devizahitelesek megsegítését célzó akció indulásánál is azt a szándékot hangoztatták, hogy a megoldással minden érintett jól járjon. A tényleges intézkedés életbelépésénél ez az indoklás már elhalványult, hiszen tagadhatatlanná vált, hogy a bajbajutottak megsegítése a hitelező bankok terhére történik. Eltekintve attól, hogy a megszületett „megoldás” megfelel-e az Európai Unió által is követett alapvető jogi követelményeknek, kérdés, milyen hatása lesz a hosszabb távú gazdasági növekedésünkre.
Az eddigi történésekről megjelent hivatalos tájékoztató szerint a mintegy 30000 önerőből megvalósult rendezésből a hitelesek 40-45 milliárd forint „nyereséghez” jutottak. Az előzőekben kifejtettekből adódóan a hitelezők ennyit vagy valamivel többet veszítettek. Ha ehhez hozzászámítom, hogy 2009-ig a forinthiteleseknél jóval kedvezőbb törlesztőrészletek miatt milyen további – a hitelfelvétel időpontjától függő – nyereségre tettek szert, s hogy jelentősen hozzájárultak adósságunk felduzzasztásához, a kockázati felárak veszélyes zónába kerüléséhez és gazdaságunk erőteljes leértékelődéséhez, akkor jogosan vetődik fel, hogy az intézkedés teljesíti-e a szolidaritás és a méltányosság elvét. Az eddigiekben azok kaptak 1,5 millió forintnyi nemzeti ajándékot, akik az utólagosan tragikusnak minősíthető hazai pénzpolitika miatt az indulásnál is kedvezményezettek voltak. A szabályok változatlansága esetén akik képesek törleszteni és kivárni, remélhetik, hogy a hatalmilag kikényszerített forinthitelezés igénybevételével további előnyökhöz juthatnak. De mi lesz a ténylegesen bajba jutottak, fizetni képtelenek tömegével?
A megsegíthetők körének további szélesítése növekvő terheket jelent a hitelnyújtóknak, de ennél sokkal súlyosabb következményekkel járnak a magyar gazdaság egészére. Nemcsak arról van szó ugyanis, hogy stagnáló gazdaságunk beindításának egyetlen még lehetséges eszközétől fosztjuk meg magunkat a bankrendszer lenullázásával, hanem hogy a devizahitelesek megsegítését szolgáló jelen beavatkozás rövid távon százmilliárdokkal mérsékelheti a kimutatott és belföldön felhasznált GDP-t. A devizahitelesek problémájának megoldása éves szinten várhatóan erőteljesebben mérsékli a GDP-t, mint az esetlegesen egy százalék körülire várható 2012-es gazdasági növekedés. Igaz, ez az okoskodás a nálunk már nem érvényes piacgazdaságban szokásos összefüggésekre és hatásokra épül.
Az aligha vitatható, hogy a devizahitelesek és az ország gazdasági problémájának kezelése egymástól elválaszthatatlan. A kormányzati szándék méltányolható ugyan, de az életbe léptetett rendszer a gondok megoldására nem alkalmas, ráadásul kiélezi gazdaságunk egyensúlyi helyzetét, végzetesen rontja a rövid távú gazdasági növekedésünk esélyeit. Csak a gazdasági egyensúly helyreállítása, valamint a tartós gazdasági bővülés beindulása kínál valós megoldásokat. Minden más mentési kísérlet annak a bizonyos lótetemnek az egyik utcából a másik utcába való szállítása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.