Az elektronikus útdíjrendszer bevezetése jelentős változásokat hozott a GPS alapú flottakövetéssel foglalkozó cégek életében, amelyek között 2013 tavaszán, az útdíj bevezetése előtt egyre élesebbé vált a piaci verseny. A tavaly júliusi indulás bejelentésekor a verseny tétje az volt, ki az, aki képes lesz eleget tenni a bevallási közreműködői szerep feltételeinek, és csatlakozni tud a HU-GO rendszerhez. A bevallási közreműködő egy köztes szereplő a HU-GO és a díjköteles úthasználó, azaz a végfelhasználó között. Funkciója, hogy egy GPS alapú helymeghatározó rendszer segítségével a jármű útvonalának adatait továbbítsa a HU-GO rendszer felé, amely alapján az kiszámítja és kiszámlázza az útdíjat. A feladat ellátása a gyakorlatban nemcsak informatikai fejlesztéseket és beruházásokat igényelt, hanem az erre vállalkozó szolgáltatóknak szervezeti működésükben is jelentős változásokat kellett meghonosítaniuk. Például a 24 órás ügyfélszolgálat kialakítása is komoly kihívás elé állította a piaci szereplőket. Vagyis mindannyiunk szeme előtt ez lebegett: „aki kimarad, lemarad”.
Később, az első megmérettetések, vagyis a csatlakozást megelőző megfelelőségi auditok után egy újfajta helyzet alakult ki a már bevallási közreműködővé avatott vállalkozások között. Ma már az igazi versenyt az jelenti, hogy melyik szolgáltató képes minél megbízhatóbbá tenni az útdíj bevallását a felhasználók számára.
Mostanra tehát az adatszolgáltatás minősége lett a felhasználók elsődleges választási szempontja, amikor útdíjbevallási közreműködőt keresnek. Ugyanis az adatkapcsolat szakadozása vagy a gyakran meghibásodó eszközök olykor nemcsak felesleges kellemetlenségeket, hanem komoly bírságokat is okozhatnak a felhasználók számára.
Természetesen, mint minden jelentős, sokakat érintő változás, kezdetben az útdíjrendszer bevezetése is számos kérdést vetett fel. Eleinte például felmerültek olyan aggodalmak, hogy az útdíjfizetési kötelezettség miatt a külföldi felségjelzésű járművek elkerülik majd hazánkat, de már az első hónapokat követően bebizonyosodott, hogy ezen a téren nem változott a helyzet. Sőt, az aktív, regisztrált járművek közül jelenleg is minden harmadik külföldről érkezik, elsősorban Romániából, Szlovákiából és Lengyelországból. Számukra a viszonylati jegy kisebb elkötelezettséggel jár, az útvonal tervezését tekintve pedig egyszerűbb a helyzetük a hazai fuvarozókhoz képest: ők ugyanis jellemzően az M1-M5 autópályákat használják a balkáni, az M1-M3-as sztrádákat pedig a keleti tranzit útvonal részeként.
Fontos visszajelzést jelent számunkra a felhasználók részéről, hogy az útdíj bevallását nagymértékben megkönnyítő fedélzeti egységek, más néven OBU-k iránti kereslet az elmúlt egy évben folyamatosan nőtt, két alkalommal pedig látványosan meg is emelkedett: elsőként a rendszer bevezetésének időszakában, majd a HU-GO általános szerződési feltételeinek február 9-i módosítását megelőző hetekben.
Az elektronikus útdíjrendszer felhasználóbarát működését igazolja az is, hogy a 24 órás ügyfélszolgálatunkhoz beérkező telefonos, illetve e-mailes megkeresések az elmúlt év során arányaiban csökkentek. Csak a tavaly júliusi indulást, majd a február 9-i ÁSZF-változásokat követően kaptunk a szokottnál több hívást. Ezt a két időszakot leszámítva azonban érezhetően visszaesett a bejelentések száma, miközben az útdíjrendszert használó, aktív járművek száma közel kétszeresére nőtt.
A gyors és egyszerű útdíjbevalláson túl jelenleg is számos olyan szolgáltatás áll a szállítmányozó vállalatok rendelkezésére, amelyek hosszabb távon költségmegtakarítást eredményezhetnek számukra. Az előre megtervezett optimális útvonal időt takarít meg a vállalatoknak, a rövidebb út és a megfelelő vezetési stílus segítségével elért alacsonyabb fogyasztás miatt pedig az üzemanyag-költségek is jelentősen visszaszoríthatók.
A termékek és szolgáltatások személyre szabhatósága egyre fontosabbá válik minden területen, és ez alól az elektronikus útdíj bevallása sem kivétel. A teherfuvarozásban is változóak az igények iparágtól, flottamérettől, szállított áru jellegétől vagy a jármű típusától függően. Példaképpen a tengelyszám állítással kapcsolatban nem ugyanarra van szüksége egy gyakran forduló belföldi friss élelmiszert szállító kamionflottának, mint mondjuk az autómentő vontatóautóknak. Ebben a piaci helyzetben azok a flottakövető szolgáltatók fognak fennmaradni, akik nem kizárólag az útdíj bevallását teszik lehetővé eszközeikkel, hanem emellett személyre szabható megoldásokat is tudnak kínálni ügyfeleik számára.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.