BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A haszonjármű-finanszírozás húzza a piacot

2015.12.14., hétfő 05:00

Jövőre is az NHP és az EXIM-konstrukció hozhat bővülést a lízingpiacon – véli Toldi Balázs, a Budapest Lízing Zrt. vezérigazgatója.
Melyek azok az ágazatok, amelyekben a lízingfinanszírozás súlya jelentős volt az elmúlt időszakban?

– Idén a lízingszektor egyetlen igazán növekvő szegmense a haszonjármű volt. Ebben a szektorban körülbelül 11 százalékos növekedés volt látható, ami elsősorban a nyugat-európai exportpiacaink teljesítményének és áruforgalmának köszönhető. A Budapest Lízing mind a négy fő szegmensben a piacot meghaladó mértékben növekedett, így idén 11 százalékos piaci részesedést értünk el, és nagyjából az első 3 piaci szereplő között vagyunk, mind portfólióméret, mind pedig a volumen alapján.

Melyek azok a részpiacok, amelyekre a Budapest Lízing nagy figyelmet fordít?

– A Budapest Banknál és így a Budapest Lízingnél is az agrárágazat stratégiai fontosságú, a szektor hatékony kiszolgálására a támogatások és a termelés finanszírozásán kívül például lízingkonstrukcióval és egyedi megoldásokkal is állunk ügyfeleink rendelkezésére. A Budapest Bank tervei között szerepel, hogy 2016-ban tovább bővíti agrárügyfélkörét, és az őstermelőknek egy sokkal egyszerűbb és számukra könnyített hitelfeltételekkel elérhető programot hirdetünk meg.

A Növekedési Hitelprogram adta lehetőségeket hogyan tudták kihasználni?

– Az NHP rendkívül nagy népszerűségnek örvend a kkv-k körében. A bankcsoport az NHP második fázisában szeptember 30-ig több mint 116 milliárd forintnyi kölcsönt helyezett ki, amelynek harmadát a bank számára kiemelt fontosságú agrárszektorba kihelyezett hitelek tették ki. A bankcsoport kiemelt figyelmet fordít a legkisebb, kétszázmillió forint alatti árbevételű vállalkozásokra is: az NHP2 keretében több mint 2,5 milliárd forint hitelt folyósított ezen szegmensnek. Az NHP 2-es kihelyezések alapján a pénzintézet leányvállalatai is szép teljesítményt produkáltak: a Budapest Lízingnél megkötött szerződések összértéke szeptember végére meghaladta a 25 milliárd forintot, a Budapest Autóé pedig megközelítette a 7 milliárdot. A Budapest Bank vállalati üzletága és a Budapest Lízing közötti szinergiák nagyban hozzájárultak a lízing eredményeinkhez, új ügyfeleink 60 százaléka – sőt, a legutolsó időszakban ez már a 66 százalékot is elérte – a vállalattal közös ügyfél. A másik előnyünk, hogy az elsők között léptünk be az NHP programba.

Mekkora növekedés lehet reális a piacon, és ehhez képest hogyan teljesít – illetve mit tervez – a Budapest Lízing?

– Véleményünk szerint jövőre is az NHP- és az EXIM-források irányítják majd a piacot. Az NHP 2,5 százalékos konstrukciója várhatóan jövőre is elérhető lesz, bár még nem tudjuk, hogy milyen feltételekkel és hogyan fogják meghosszabbítani ezt az akciót. Valószínűleg kisebb keret áll majd rendelkezésre, mint tavaly, ezért nagyobb lesz a verseny is. Az eddigi információk alapján 2016-ban az NHP kibővül egy euróalapú konstrukcióval, amely igazán akkor lenne attraktív, ha 1 százalék körüli éves kamattal felvehető lenne az ügyfelek számára. A Budapest Banknál jövőre is azt tervezzük, hogy tovább növeljük a piaci pozíciónkat, és a tulajdonos elvárásai mentén a kkv-k beruházásait és növekedését támogatjuk, elsősorban a nagyon kedvező kamatozású konstrukciókon keresztül.

Mik azok az előnyök, amelyekért a lízinget választják a cégek?

– A lízing előnye az alacsonyabb önerő mellett, hogy a lízingszerződést nem kell közokiratba foglalni, így ennek díja sem terheli a vállalkozást, magasabb a fedezettség. Az igényelhető forrás összege 3 millió forinttól 10 milliárd forintig terjedhet, a konstrukció felhasználható új és használt eszközök vásárlására egyaránt. A másik óriási előny, hogy a finanszírozási igények benyújtása és a lízingszerződés megkötése között ideális esetben mindössze 3-4 munkanap telik el, de van olyan egyszerűsített és kis összegű kihelyezésekre kialakított konstrukciónk is, mely a folyamatot néhány órára csökkenti.

Egy lízingszolgáltató hogyan tud vonzóbbá válni a konkurenciához képest a piacon?

– Véleményem szerint egy lízingcég akkor tud vonzó konstrukciókat kínálni az ügyfeleinek, ha komoly banki háttérrel rendelkezik. Így jellemzően nem egy darab eszközre történik a szerződés, hanem egy komplett banki megoldássorozatra. Ráadásul így nemcsak az integrációból adódó szinergiákat tudja kihasználni, de adott esetben az NHP-hoz is könnyen hozzáfér.

A szerző további cikkei

Továbbiak

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.