Az adósságkezeléssel kapcsolatos szakirodalomban létezik az úgynevezett eredendő bűn fogalma, amellyel a három legalapvetőbb szakmai problémát jelölik. Első eredendő bűnnek nevezik azt a jelenséget, amikor egy ország nem képes hazai fizetőeszközben külföldön kötvényt kibocsátani, és ezért idegen devizában teszi meg ezt. A második eredendő bűn lehet az, ha egy adott országban a hazai fizetőeszközben denominált adósság jelentős részét külföldiek birtokolják.
A harmadik típusú eredendő bűn a belföldi eladósodásban keresendő. A probléma abból keletkezik, ha egy adott ország nem képes hosszú lejáraton és fix kamatozás mellett finanszírozni az adósságát. Rövid lejáratú adósság esetében a finanszírozás megújításának kockázata meglehetősen nagy lehet. Éppen ezért üdvözlendő az, ha az adósságállomány hátralévő átlagos futamideje növekszik, mivel ez a belföldi fizetőeszközben kibocsátott állomány sebezhetőségét csökkenti. A lakosság és a bankrendszer bevonása az adósságfinanszírozásba akkor igazán kedvező, amikor nem a rövid, hanem a hosszabb futamidők felé sikerül terelni a befektetőket.
Több szerző is szorgalmazta előre meghatározni az államadósságok hátralévő átlagos futamidejének értékét az egyes országok számára. A jelentős vagy túlnyomórészt rövid lejáratú finanszírozás esetében ugyanis az egyes szereplők (banki közvetítők) alulbecsülik a tömeges eladás (fire-sale) társadalmi költségeit. Ehhez hasonló az, amikor az egyes országok elsősorban rövid futamidőre adósodnak el, és alulbecsülik a likviditásszűke és az állampapírok megújításakor a kamat- vagy hozamemelkedés jelentőségét.
Érdekes azt megvizsgálni, hogy milyen okokra vezethető vissza az a tény, hogy a feltörekvő országokban elsősorban rövid lejáratú kötvényeket bocsátanak ki, szemben a hosszú lejáratú finanszírozással. Ennek elsősorban az az oka, hogy a rövid lejáratú finanszírozás olcsóbb vagy egyszerűbben bevonható (hiszen az emberek rövid lejáratra szívesebben kötik le a pénzüket), mint a hosszú lejáratú. Krízis idején pedig a rövid és hosszú lejáratú kötvények kamata-hozama közötti különbség (term-premium) megnő. Ez pedig még inkább a rövid finanszírozás és a rövidebb hátralévő átlagos futamidő felé tolja el az állampapír-portfóliót.
Az Eurostat adatai szerint a magyar államadósság szerkezetében jelentős változás történt. A 2019-ben még csak 4,1 éves hátralévő átlagos futamidejű, teljes állampapír-portfólió 2022. év végére 5,8 évre nőtt. Minél nagyobb a hátralévő átlagos futamidő, az államadósság annál kisebb része újul meg egy adott évben. Ez a változás egyrészt önmagában tehát üdvözlendő, hiszen az állampapírok megújításánál jóval nagyobb kamatkörnyezetben drágábbá válik az államadósság finanszírozása. Másrészt kiemelendő, hogy a magyarországi teljes állampapír-állományra vonatkoztatott hátralévő átlagos futamidő a legnagyobb növekmény volt az adatokat küldő országok között.
Harmadrészt azonban aláhúzandó, hogy az 5,8 éves érték a második legkisebb (Svédország után, ahol az érték 3,4 év), azaz megfontolandó a még hosszabb futamidejű állampapírok kibocsátása az érték további növelése érdekében.
Amíg 2019-ben átlagosan a teljes állampapír-állomány 24,4 százaléka újult meg évente, addig tavaly már csak a 17,2 százaléka. Ennek a jelenleg meglehetősen magas és erősen emelkedő kamat(hozam)környezetben kiemelt jelentősége van, hiszen kisebb a lejáró tőkerész, és kevesebb – korábban alacsonyabb kamatszinten kibocsátott – értékpapírt kell magasabb kamatozásúval kiváltani.
Az adatokat tovább vizsgálva elgondolkodtató, hogy ha nem változtatott volna az ÁKK a stratégiáján, és nem emelte volna be a futamidő hosszítását a kiemelt célok közé, akkor a 47 928 milliárd forintos államadósság-állomány 7,2 százalékkal nagyobb része újulna meg idén, közel 296 milliárd forintos többletköltséget generálva az idei költségvetésnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.