A magyarországi biogáztermelést 2030-ig körülbelül a mostani háromszorosára, évi 600 millió köbméterre kell emelni a Biogáz és biometán akcióterv szerint. E mennyiségből tisztítással 340 millió köbméter 184 millió köbméter biometán előállítására használható, de ez 25 új, óránként 1000 köbméteres kapacitású üzem létesítését feltételezi.
A biogáz és biometán nagyobb arányú felhasználása mellett számos érv szól. Használhatók:
A hazai biogáztermelést a megújuló forrásból származó áram kötelező átvételi rendszere (KÁT) 2016-ig támogatta, de az azt felváltó Metár már kevésbé. Ráadásul Magyarországon a biogáz esetében csak az abból előállított áram előállítása kaphat támogatást, maga a gáz előállítása nem, szemben más országokkal.
Az akcióterv sorra veszi, hogy milyen intézkedésekkel lendíthető be e két megújuló forrásból előállított gáz előállítása, felhasználása, piacuk kibontakozása.
Az utóbbi, azaz a piac várható alakulásához értékes adatokkal járul hozzá az FGSZ Földgázszállító Zrt., amely felméri, hogy a piaci szereplők honnan hová, továbbá mikor és mennyi biometánt juttatnának a hazai nagynyomású földgázrendszerbe, illetve az elosztóhálózatba, vagy vételeznének azokból. Bár a most kért adatokra a társaságnak van szüksége,
a nem kötelező érvényű fogyasztási igényekből készítendő összegzését közzé fogja tenni.
Az igényeket 2024. október 10-ig várja azokkal az esetleges további igényekkel együtt, amelyekben a piaci szereplők azt jelzik, hogy közvetlenül biometánt, származási garanciát (GO) vagy egyéb tanúsítványt (ISCC) vásárolnának.
Az FGSZ ezen igények és azok földrajzi elosztásának tükrében tervezi majd meg a szükséges betáplálási pontok optimális kialakítását. Mint a Világgazdaságnak kifejtette: „A biometán-termelés lehetőségeinek felmérését azért is tartjuk fontosnak, mert amennyiben egymáshoz közel több biometán-termelő is jelentkezik, optimalizálni lehet a betáplálási pont kialakítását (pooling), amely várhatóan kisebb költséggel valósítható meg, mint ha külön-külön csatlakoznának a biometán-termelők.”
A 2030-ra megcélzott 600 millió köbméteres biogáztermelés (amelyet eredetileg a Nemzeti Energia és Klíma Terv – NEKT írt elő) döntően mezőgazdasági eredetű alapanyagigénye rendelkezésre áll Magyarországon. Csakhogy ügyelni kell a fenntarthatóságra is, azaz arra, hogy ezeknek az alapanyagoknak a felhasználása ne akadályozza a mezőgazdasági célok elérését. A fő források egyébként az állati trágya (66 százalék), illetve 16-16 százalékban a feldolgozóipar és a növénytermesztés melléktermékei. E 600 millió köbméter biogáz a NEKT által becsült 9,5 milliárd köbméteres hazai gázfelhasználásnak a 3,4 százaléka. (Mindazonáltal a 2023-as földgázfelhasználás mindössze 8,5 milliárd köbméter volt.)
Miközben a hazai biogázt jellemzően kisüzemekben állítják elő, egyre nagyobb a kereslet a biogázból tisztított biometánra, amelynek üzemei csak évi 10-12 millió köbméteres kapacitással mérethatékonyak. Az uniós felmérések is azt mutatják, hogy inkább a nagyobb biometánüzemek létesítése kívánatos. A nagyobb üzemméret elérését azonban nehezíti, hogy megnő az alapanyag szállítási távolsága és ideje (ezzel a költsége is). Egy átlagos méretű biogázüzem létesítése egy megawattra vetítve a következő:
Az akcióterv a következő fókuszokat jelölte a centralizált biometán-piacszerkezet számára:
Az elmúlt évek uniós klímapolitikai intézkedései, célszámai új lendületet adtak a biogáz és a biometán piacának – olvasható az akciótervben. A közlekedési szektorra vonatkozó bizonyos előírások máris generálnak bizonyos keresletet. Erre utal, hogy a piac egyre hajlandóbb megfizetni a biogáz szállíthatóvá tételének költségét. A hazai biometán-termelők középtávon legalább 50-50 euróért tudják eladni a gáz megawattóránkénti származási garanciáját, ha van hozzá fenntarthatósági tanúsítványuk.
Az akcióterv szerint a felfutó biogáztermelés Magyarországon is először a közlekedési ágazatban talál gazdára, főleg a jogszabályi kötelezésből adódóan.
A gázhajtású járművek közlekedhetnek biometánnal és bio-LNG-vel, de a finomítóban használt földgáz egy része is kiváltható biometánnal.
Az akcióterv évi 57–82 milliárd forint nemzetgazdasági hasznot feltételez a biogázpiac fejlesztéséből, az energiafelhasználás zöldítésén túl. E többlethaszon évi 279 millió köbméternyi földgáz importjának a kiváltásából (51 milliárd forint), a hazai energiafelhasználás szén-dioxid-intenzitásának csökkenésével felszabaduló szén-dioxid-kvóták eladásából, származási garanciák és tanúsítványok külföldi eladásából, és az előállított biometán negyedének exportjából adódna. Ráadás, hogy új munkahelyek is létrejönnének.
A remélt haszonnal szemben áll a tőketámogatási és a működési támogatási igény. Az előbbi egy egyszeri 34 milliárdos tétel lenne, az utóbbi évi 17 milliárd forint.
Az ösztönzők között szerepelhet a közlekedési célú biometán-felhasználás kedvezményes adóztatása, illetve a termelők hálózati csatlakoztatásának 50 százalékos állami támogatása. Szükség lehet egy szerződéses, különbözeti ártámogatási rendszerre is. E támogatást 10-15 évre és tenderen lehetne megszerezni. Fedezhető belőle a tenderen adott ajánlati ár és a referenciaár közötti különbözet.
Támogatni kellene a kapacitásmegőrzést és a hatékonyságnövelést is. Az első forrás a települési zöldhulladék biogáztermelési célú felhasználását segítené, a második például az áramtermelő gázmotorok cseréjét, távszabályozását.
A biometán szállításának a földgázétól eltérő összetevői miatt plusz műszaki feltételei is vannak. Így a biometán-termelőknek többlet gázminőségi előírásoknak kell megfelelniük azért, hogy az elosztó- vagy a szállítórendszerbe kevert biometán-mennyiség ellenére a szállított gáz továbbra is megfeleljen a jogszabályi előírások által meghatározott gázminőségi előírásoknak.
A biometán-termelő kizárólagos felelőssége az előírt minőségi előírások bizonyított betartása.
A jelenlegi hazai jogszabályi környezet földgázra jellemző gázminőségi paramétereket tartalmaz, így a betáplált biometánnak is ezen paramétereknek kell megfelelnie. Azonban már készül egy jogszabálymódosítás, amely várhatóan figyelembe veszi a biometán betáplálással járó eltérő adottságokat is. Várhatóan a következő biometán-specifikus összetevőkre jelöl majd ki a jogszabály határértékeket: szilícium, klór, fluor, szénmonoxid, ammónia, amin, kompresszorolaj, egyéb szennyező anyag.
A csatlakozópontig azonban a termelőnek kell kiépítenie és üzemeltetnie a csatlakozó vezetéket a jelenlegi szabályozási környezetben. Célszerű egy meglévő gázátadó állomásra becsatlakoznia. Az e ponton átvett biometán az elosztórendszerbe kerül a rendszer fogyasztásának mértékéig a meglévő technológiával. Az elosztórendszer fogyasztását meghaladó mennyiséget (a helyi fogyasztási adottságok függvényében várhatóan csak a nyári időszakban) kompresszor juttatja a nagynyomású szállítórendszerbe. Ez a megoldás a hibrid betáplálási rendszer.
Más országok rendszer-üzemeltetői már szállítanak biometánt, főleg Nyugat-Európában, például Németországba, Franciaországba, Dániába, Hollandiába, Olaszországba, Spanyolországba.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.