A Borisz vihar és a kísérő heves áradások európai szinten is hozzátettek a figyelmeztető jelekhez, hogy a klímaváltozás jó okokkal szolgál a most folyó átalakulásra a biztosítási szektorban – mondta a Világgazdaságnak Petra Hielkema, az Európai Biztosítás- és Foglalkoztatóinyugdíj-felügyeleti Hatóság (EIOPA) elnöke Budapesten, az európai felügyeletek és a Magyar Nemzeti Bank által rendezett fogyasztóvédelmi konferencián. Minden érintettnek, beleértve a helyi önkormányzatokat is, érdeke felpörgetni a kampányokat a kockázat csökkentésére, és az elővigyázatos beruházásokat, miközben rengeteg új uniós szintű jogszabály bevezetésének a részleteit kell tisztázni, garanciákat nyújtva, hogy a zöldátmenetbe forgatandó biztosítási és nyugdíjpénzek biztonságos helyre kerülnek.
Közép-Európa heves árvizeket szenvedett el az elmúlt hetekben. Felkészültek rá a biztosítók és a biztosítási szabályozás Európában, hogy a természeti katasztrófákat tekintve akár még rosszabb is jöhet?
Jelentős növekedést látunk Európában a NatCatek (rövidítés: angol natural catastrophy, természeti katasztrófa) okozta károkban. Ezek a viharok, áradások, aszályok, földrengések és erdőtüzek. A költségek borzasztó mértékben nőnek: a 2010–2019-es időszakban az EU szintjén még éves átlagban 15,9 milliárd euró volt. Az elmúlt három évben már 50 milliárd. Ha a 2024-es eseményeket vizsgáljuk, beleértve a Borisz vihar utáni áradásokat, nem várnék idén csökkenést e számot illetően. Tehát van problémánk. Ha hosszabb időszakra tekintünk vissza, 1980-ig, a kár összesen 900 milliárd. És ennek a 20 százaléka az elmúlt három évben.
Meg tud ezzel birkózni a biztosítási ipar pillanatnyilag? Igen. Óvatosnak kell-e lennünk az árazással? Előretekintve aggódunk a biztosítási árakat illetően. Miért? Mert a károk iszonyúan nőnek, a biztosítóknak pedig ennek megfelelően kell árazniuk. Ha a kockázat nő, az ár is nő. Ez mindenféle biztosíthatósági kérdést vet fel. Tegyük fel: aki most rendelkezik biztosítással, meg tudja kapni a jövőben is?
A természetikatasztrófa-pillanatképünk azt mutatja, hogy a károk 75 százaléka biztosítatlan,
ami rávilágít egy még nagyobb problémára, és terheket ró a kormányzatokra, amelyeknek be kell lépniük, ha természeti katasztrófa történik. Épp most hallottuk, hogy Ursula von der Leyen 10 milliárd eurót ígért Közép-Európa támogatására, hogy megbirkózzon a károkkal. Amit az EIOPA mond – és ez a prioritásunk –: más perspektívát kell alkalmaznunk ezeknek az eseményeknek a kezeléséhez. Nemcsak a biztosítóknak és a fogyasztóiknak, hanem a kormányzatoknak is egy csapatként el kell fogadniuk, hogy ez történik. A hatást a kibocsátások csökkentését célzó zöldmenetrend mérsékelheti.
Ez a következő éveket tekintve már nyilvánvaló, és mindenkinek meg kell tennie a magáét – ahogy jelentésünkben kiemeltük. Az első lépés, hogy a fogyasztók maguk lépjenek, akár átalakításokat végezve az otthonukon, akár újragondolva, építkezzenek-e bizonyos területeken. De ez nem csak az egyén felelőssége: a helyi önkormányzatoknak be kell szállniuk ebbe az erőfeszítésbe.
Ez azt jelenti, hogy kampányokra lesz szükség?
A helyi önkormányzatoknak meg kell fontolniuk, mit engedélyeznek, és kampányokra lesz szükség, hogy az emberek építsék át a házaikat, a települések pedig csináljanak új utakat vagy helyet a víznek. Ezek nagy programok, pénzbe kerülnek, ami kérdéseket vet fel arról, hogyan csináljuk. Ha ezt a pénzt ma jól elköltjük, sokkal kevesebb lesz a jövőben a kárunk.
A biztosítási szektornak is fontos a szerepe: tanácsokat adhat a kockázatokat és az alkalmazkodást illetően. Erre ösztönözhetnek is. Mondhatják: ha ezt és ezt nem változtatod meg, nem adok biztosítást a házadra. A valóság az, hogy pozitív szerepet játszanak. Ha egy biztosító megtéríti a kárt, az gyakran gyorsabb, mint a kormányzatok lépései, így a másodkörös gazdasági hatás kisebb, mert gyorsabb a kilábalás.
S végül: szükség van tőkepiacra, hogy biztosítsuk, lesz pénzünk, viszontbiztosításunk, katasztrófakötvényeink. A végén pedig kell egy országos vagy európai szintű rendszer a nagyobb kockázatokra, kockázatmegosztás köz- és magán-együttműködésben a nemzet vagy az EU szintjén. De ez annak az elfogadásával kezdődik, hogy ez nem a biztosítók, sem az emberek dolga. Meg kell próbálniuk nem egymáshoz tolni a problémát.
Ez a probléma nem múlik el, itt van, komoly, sőt nagyon komoly.
Meg kell egyeznünk a költségekben a leghatékonyabb módon, csökkentve a kiadásokat, amennyire csak tudjuk.
Mik a legnagyobb kihívások a biztosítások előtt Európában?
A lista élén a kérdés áll: miképp teljesítik a biztosítók a hivatásukat, mint a társadalom kockázatmenedzselői, és melyek a fő kockázatok? A NatCat-kockázat biztosan az egyik. A második fő kihívás a nyugdíjrés kezelése – ebben a biztosítók fontos szerepet játszhatnak. Ahogy a tőkepiaci unióból a megtakarítási és befektetési unióba haladunk, úgy egyszerű és megbízható termékekre van szükség, hogy az emberek a nyugdíjukra takaríthassanak meg. Jelenleg húszból egy európai nem engedheti meg magának, hogy jó életet éljen, ne nyomorban, és ez növekvő terheket ró a kormányok költségvetésére. Ez prioritás, ennek a kezelése is számos szereplőn múlik.
Ebben a tanácsunk, amit már három éve adtunk, hogy minden ország mérje fel a nyugdíjrendszere helyzetét. Van első, második, harmadik pillér? Más szóval: állami, foglalkoztatói nyugdíj, magánmegtakarítás. Magyarországon például a második pillér – a foglalkoztatói nyugdíj – alig létezik. Tehát: hogy látjuk a helyzetet rendszerszinten? Mekkora a nyugdíjrés, és mit tegyünk a kezelésére? Többféle eszköz létezik.
A Magyar Nemzeti Bank részéről sok érdekes dolgot láttam, szerintem jó munkát végeznek abban, hogy az emberek elgondolkodjanak a nyugdíjukon, de ennek kell történnie Európa-szerte.
Jelenleg az Európai Unióban átalakítás folyik: az elmúlt öt évben sok új törvény született, vagy a régi megváltozott. Sok mindenről van döntés, és a fő kihívás a megvalósítás, nemcsak a szektor, hanem a mi számunkra is. Ebben több világosságra van szükségünk, ezért üdvözöltem, hogy a bizottság jelezte, a megvalósításra helyeznek több hangsúlyt.
Egy másik kulcsügy: a megtakarítási és befektetési unióról folyó beszélgetésekben gyakran könnyű azt mondani, hogy az emberek biztosításaiból és nyugdíjából menjen a pénz a startupokba és a zöldátalakulásba. De az emberek visszavonulásra félretett pénzéről van szó, a nyugdíjukról. A nyugdíjpénzek biztonságos módon kell, hogy segítsék az átalakulást. Ha a pénz nincs ott, mikor nyugdíjba mennek, az probléma.
Vagyis sok biztosítékra lesz szükségünk. Ez egy nagyon fontos ügy.
Jelenleg nincs biztosítási garanciarendszerünk. Nincs egy mindent átívelő EU-felügyeletünk, és úgy gondolom, egy kicsit át kéne gondolnunk, milyen védelmet biztosíthatunk olyan esetekben, amikor valami probléma merül fel.
Tudtommal a kivitelezés előtt álló Solvency (fizetőképesség) II. program könnyít a biztosítók tőkekövetelményein, miközben a kihívások szaporodnak. Ez nem ellentmondás?
Az EIOPA tanácsa kicsit konzervatívabb volt, mint ami jön. Végtére, politikai szinten kell dönteni, és lazításról határoztak. Most azt kell látnunk, mekkora ez a valóságban. Ha azt mondjuk, három év múlva kevesebb tőke lesz a szektor mögött, ez a realitás, a felügyeletnek tudatában kell ennek lennie, és a második pillérnek – a kockázatmenedzselés, kockázattudatosság, kockázatfelmérés felügyelésének – kell még jobbnak lennie, hogy korán felismerjük a problémákat. Hiszen kevesebb a tőkénk a kijavításra.
Decemberben javasolták, hogy növekedjen a biztosítók tőkekövetelménye a karbonkötvényekbe és -részvényekbe (a fosszilis üzemanyagokba) való befektetéseikre. Ez keresztülmegy?
Amikor az EIOPA döntést hoz, az nemcsak tőlem függ Frankfurtban, hanem a 27 tagállami felügyelet közösségétől. Jelenleg tárgyaljuk ezt az ügyet, amiről már konzultáltunk, és remélem, karácsony előtt eredményre jutunk.
Fenntartják a javaslatot?
Konzultáltunk róla, visszajelzéseket szereztünk, most ezeket tekintjük át, és egymás közt megtárgyaljuk. Ezután kell döntést hoznunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.